PENGENALAN
Kita bermula dengan perbincangan konsep asas pendidikan
khas dengan melihat pelbagai definisi dikemukakan. Kemudian,tumpuan ialah
kepada perkembangan pendidikan khas di Malaysia. Sejarah dan
peristiwa-peristiwa penting dikaji dan bagaimana ia mempengaruhi perkembangan
pendidikan khas. Peranan Jabatan Pendidikan Khas, Kementerian Pendidikan
Malaysia mengawal dan memantau pendidikan khas ditinjau. Sebagai perbandingan,
perkembangan pendidikan khas di Britain dan Amerika Syarikat dibincang. Kanak-kanak
yang belajar di sekolah khas atau dalam program pendidikan khas dikenali
sebagai ‘kanakkanak berkeperluan khas’. Tiga klasifikasi umum dikemukakan yang
terdiri daripada kanak-kanak bermasalah fizikal, bermasalah mental dan
bermasalah emosi dibincangkan sebagai pengenalan kepada topik-topik seterusnya
Pendidikan Khas didefinisikan
sebagai satu bentuk pendidikan yang disediakan untuk memenuhi keperluan
kanak-kanak berkeperluan khas. Secara umumnya, kanak-kanak yang memerlukan
pendidikan khas selalunya memiliki ciri-ciri tertentu yang menyekat mereka
mengikuti persekolahan seperti mana kanak-kanak biasa. Pendidikan khas telah
bermula di Malaysia sejak awal tahun 1920-an di kalangan sukarelawan yang
membuka sekolah-sekolah untuk murid-murid bermasalah atau kurang upaya
penglihatan dan pendengaran. Dasar mengenai pendidikan khas di Malaysia
dinyatakan dalam Akta Murid-muridan 1961; iaitu
“sekolah khas
bermakna sekolah yang menyediakan layanan pendidikan yang khas untuk
murid-murid yang kurang upaya ”.
Akta Pendidikan 1996 memberi
kuasa kepada menteri untuk menyediakan kemudahan pendidikan khas, menggubal
kurikulum yang sesuai, pendidikan yang sesuai dengan jenis murid-murid
serta lain-lain tindakan bagi memperkembangkan pendidikan khas. Falsafah Pendidikan
Khas di Malaysia pula adalah untuk melahirkan insan yang berkemahiran,
berhaluan, boleh menguruskan kehidupan dan produktif.
Terdapat dua pendekatan
pndidikan khas disediakan iaitu; Sekolah Pendidikan Khas bagi murid bermasalah
penglihatan dan bermasalah pendengaran. Program Pendidikan Khas Integrasi pula
disediakan untuk murid-murid bermasalah pembelajaran,, bermasalah pendengaran
dan penglihatan. Bagi Program Pendidikan Khas Integrasi, murid-murid khas
ditempatkan di sekolah harian biasa dan ditempatkan dalam bilik darjah yang
berasingan dengan murid-murid biasa. Selain Kementerian Pelajaran,
pelbagai badan bukan kerajaan dan badan sukarelawan juga turut menyediakan
pendidikan untuk kanak-kanak khas ini.
Pendidikan
khas ini juga telah diperjuangkan di negara-negara lain di dunia seperti
Britain, Amerika Syarikat, new Zealan dan ain-lain lagi. Akta Pendidikan
Individu Kurang Upaya ( Individuals with Disabilities Education Act, Public Law
94-476) yang diubah suai pada 1990 memainkan peranan penting dalam perkembangan
pendidikan khas di Amerika Syarikat. Di Britain pula, Laporan Warnock yang
dikemukakan pada tahun 1978 mamainkan peranan penting dalamperkembangan
pendidikan khas di negara itu.
DEFINISI PINTAR CERDAS
Dewasa ini kanak-kanak sering terdedah lebih awal dengan
pelbagai sumber maklumat. Fenomena ini sedikit sebanyak boleh memberi impak
yang besar dalam perkembangan dan pertumbuhan fizikal, kognitif, psikomotor dan
emosi mereka, terutama dikalangan mereka yang dikenali sebagai pelajar pintar
cerdas. Pelajar yang mempunyai potensi dan bakat yang luar biasa serta melebihi
kebolehan rakan seusianya lebih dikenali sebagai kanak-kanak pintar cerdas (gifted).
Pelajar pintar cerdas dan berbakat merupakan individu yang memiliki potensi
yang tinggi dalam pelbagai aspek perkembangan dan pertumbuhan. Bagi mengembangkan
potensi dan bakat mereka dengan lebih sistematik dan berkesan, suatu program pendidikan
khusus amat diperlukan.
Kamus dewan mengistilahkan pintar cerdas sebagai cekap
dan pandai, manakala cerdas didefinisikan sebagai sempurna akal. Menurut Susan
K. Golant di dalam bukunya The Joys and Challenges Of Raising a Gifted Childs
berpendapat, kanak-kanak yang pintar cerdas menunjukkan minat yang tinggi bagi
belajar, curiga dan mempunyai perasaan ingin tahu yang tinggi kepada
persekitaran serta berupaya menggabungkan beberapa maklumat dalam
menghasilkannya. Umum pula mentakrifkan pintar cerdas sebagai kepandaian luar
biasa yang dimiliki oleh individu. Individu yang dikatakan pintar cerdas ini
mempunyai
Kebolehan yang luar biasa memahami dan mengadaptasi
segala cabaran persekitaran kepada hidup dan mindanya. Terdapat pelbagai
pandangan dan pendapat mengenai konsep pelajar pintar cerdas ini. Stanford
Binet (1916), orang pertama menjalankan ujian pintar cerdas yang dikenali
sebagai “The Stanford- Binet Test” telah memberikan definisi pintar cerdas
sebagai merujuk kepada keupayaan individu memahami, membuat pertimbangan dan
penaakulan dengan baik. Lewis Terman (1916), pula memberi definisi pintar
cerdas sebagai seseorang yang berkebolehan untuk berfikir secara abstrak. Di
samping itu, Marland (1972), telah mengemukakan satu definisi pelajar pintar
cerdas yang diterima pakai oleh Jabatan Pendidikan Negara, Amerika Syarikat
pada tahun 1972. Definisi Marland, (1972), dalam S.Deborah, (1998: hal. 277)
iaitu: “Gifted and talented children are those identified by professionally qualified
persons who by virtue of outstanding abilities are capable of high performance.
These are children who require differentiated educational programs and services
beyond those normally provided by the regular school program in order to
realize their contribution to self and society. Children capable of high
performance include those with demonstrated achievement and/or potential
ability in any of the following areas singly or in combination General
intellectual aptitude, Specific academic aptitude, Creative or productive
thinking, Leadership ability and Visual and performing arts.
KAEDAH MENGENALPASTI PELAJAR PINTAR CERDAS
Tiada satu konsep yang khusus untuk pintar
cerdas/berbakat. Ia sentiasa berubah dari semasa ke semasa. Ia bukan sahaja
berasaskan kecerdasan tetapi juga merangkumi keupayaan intelek yang umum,
kebolehan akademik, pemikiran kreatif dan produktif, kepimpinan, seni tampak
dan lakonan serta keupayaan psikomotor. Cara mengenalpasti kanak-kanak pintar
cerdas berdasarkan ujianujian piawai mengenai keupayaan umum, pencapaian,
kreativiti, kecenderungan dan personaliti. Ia juga boleh dikenalpasti
berdasarkan ramalan guru, ibu bapa, rakan sebaya dan kendiri.
Menurut Dr Gardner, individu yang pintar cerdas mungkin
menguasai dan mempunyai kemahiran luar biasa, dalam salah satu daripada tujuh
kecerdasan pelbagai (Multiple Intelligence) dan mungkin sederhana dalam
bidang-bidang yang lain. Dr Sternberg di dalam bukunya Conception of Giftedness
pula berpendapat, kepintaran terdiri daripada tiga faktor iaitu :
1) kepintaran sintetik atau kebolehan kreatif
2) kepintaran analitik atau kebolehan melakukan analisis
3) kepintaran praktikal iaitu menggunakan kepintaran yang
dimiliki menghasilkan sesuatu ataupun digunakan dalam kehidupan seharian.
CIRI-CIRI PELAJAR PINTAR CERDAS
BIL
|
KOMPONEN
|
PELAJAR
PINTAR CERDAS
|
1
|
PERSONALITI
|
Seorang
yang peramah dan suka bertanya kepada guru mengenai sesuatu perkara yang tidak
difahami.
|
2
|
KREATIVITI
|
Kreatif
terutamanya dalam menguasai kemahiran. Mereka dapat menggunakan barang ataupun
peralatan yang biasa secara kreatif & Mempunyai daya imaginasi yang
tinggi, aktif dan pelik.
|
3
|
GAYA
BELAJAR
|
Suka
belajar dengan sistematik, member tumpuan sepenuhnya semasa guru mengajar di dalam
bilik darjah serta rajin membuat latihan yang diberikan oleh guru.
Selain
itu belajar dengan mudah, cepat dan mempunyai rasa ingin tahu yang tinggi dan
berminat dalam pembelajaran dan pencapaian akademik yang tinggi
|
4
|
KOGNITIF
|
Bijak
dalam pelajaran serta mudah menerima ilmu yang diajar oleh guru dengan mudah
dan peka dan menunjukkan reaksi segera kepada sesuatu tugasan dan berupaya
menyelesaikan masalah
|
5
|
EMOSI
|
penyesuaian
sosial dan kawalan emosi yang baik dan mampu bersosial dengan cepat
|
6
|
BAHASA
|
mempunyai
perbendaharaan kata yang banyak, tepat dan mengekal/ mengingat apa yang
dibaca dan didengar dengan mudah.
|
7
|
FIZIKAL
|
melebihi
purata dari aspek ketinggian, berat badan, kekuatan dan kesihatan
|
Pelajar pintar cerdas adalah satu aset yang bernilai bagi
sesebuah negara. Kegagalan membantu pelajar pintar cerdas bagi memperkembangkan
potensi dan bakat mereka adalah satu kerugian yang besar kepada Negara dan masyarakat
keseluruhannya. Sekiranya penekanan sebegini tidak diberi perhatian, dikhuatiri
potensi dan bakat pelajar pintar cerdas ini akan terbantut dan lambat
berkembang. Pengajaran guru yang tidak mencabar pemikiran mereka akan
menyebabkan mereka cepat berasa jemu dan bosan, seterusnya akan menghilangkan
minat belajar. Personaliti terutama watak, perangai, tingkah laku dan cara gaya
pembelajaran mereka perlu difahami oleh guru bagi merancang strategi pengjaran yang
sesuai. Jika dipupuk bakat yang ada tentu dapat memperkemas dan memantapkan
keistimewaan yang dikurniakan kepada mereka. Selain guru, ibu bapa juga
memainkan peranan penting dalam usaha melahir dan mendidik anak pintar cerdas.
Ibu bapa perlu mempunyai kemahiran serta keyakinan yang membolehkan mereka
mempraktikkan amalan-amalan mendidik anak pintar cerdas. Salah satu kemahiran
yang perlu digarap oleh ibu bapa adalah mengisi ruang kasih sayang sekeluarga.
Hubungan yang erat, suasana keluarga yang harmoni adalah antara perkara dan
keperluan yang perlu wujud dalam memberi sokongan kepada anak-anak pintar
cerdas.
Senang Menyesuaikan Diri
Dalam Situasi Baru
Salah satu takrif untuk
kecerdasan adalah kebolehan menyesuaikan diri dalam situasi baru atau semasa
dan menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam kehidupan seharian. Kanak-kanak
pintar-cerdas memperlihatkan adaptasi yang baik dalam keadaan baru, contohnya
mereka tidak berasa takut atau menangis pada hari pertama ke sekolah, malah
menjalin persahabatan baru dengan cepat dan memahami apakah tingkah laku yang
sesuai dalam bilik darjah. Contoh yang lain adalah mereka senang
menyesuaikan diri dalam budaya yang berbeza, termasuk menguasai bahasa asing
dengan cepat.
Mereka fleksibel membawa diri dalam situasi yang berbeza,
seperti di organisasi yang tidak biasa. Sifat senang menyesuaikan diri ini juga
boleh dilihat mereka senang menyesuaikan diri semasa masa transisi dari sekolah
rendah kepada sekolah menengah sehingga peringkat pengajian tinggi. Contohnya
cara pembelajaran untuk peringkat yang berbeza ini adalah berlainan, mereka
cepat menguasai rahsia tersebut dan senang menjadi cemerlang dalam akademik,
contohnya mereka lebih memahami apa yang dikehendaki oleh guru dan menjawab
berdasarkan itu. Keadaan ini tidak bermakna mereka dapat menghadapi cabaran hidup
dengan senang, sebab mereka menghadapi masalah lain yang tidak dihadapi orang
lain. Masalah kanak-kanak pintar-cerdas akan dibincangkan dalam bab yang satu
lagi.
Sifat senang menyesuaikan diri ini tidak begitu
bertepatan bagi golongan yang terlampau pintar cerdas, di mana mereka
menghadapi situasi agak berbeza dengan orang lain. Ini adalah sebab jurang
perbezaan yang terlalu besar.
Kebolehan Intelek Am
Maksud kebolehan
intelek am ini bermaksud, mereka bukan hanya menonjol dalam subjek atau
kemahiran yang tertentu sahaja tetapi kelebihan dalam keupayaan mental secara
am dan keseluruhan. Contohnya dari segi ingatan, bahasa, mengeluarkan idea,
penaakulan, menganalisa dan pemahaman secara am. Mereka nampak lebih
faham-faham. Dengan kebolehan mental yang lebih tinggi ini, mereka boleh
menguasai kebanyakan subjek. Contoh yang biasa kepada kita adalah pelajar
cemerlang dalam SPM.
Mereka menunjukkan
pengetahuan yang luas, dan mengetahui banyak maklumat yang tidak diketahui
kanak-kanak lain, lebih-lebih lagi bagi topik yang menarik perhatiannya.
Contohnya, apabila guru menanya apa warna isi buah tembikai, kanak-kanak
menjawab warna merah, dan Ali mengatakan Ada tembikai kuning!, keadaan ini
menunjukkan Ali lebih berpengetahuan berbanding kawannya. Kanak-kanak yang
biasa hanya memahami bapa yang membeli susu, tetapi kanak-kanak pintar-cerdas
menyedari susu dari pasarya adalah datang dari lembu! Katakanlah bagi tajuk
telur, kita boleh membandingkan pengetahuan dan konsep dua orang kanak-kanak.
Kelebihan yang lain termasuklah daya ingatan, daya
pemerhatian dan tumpuan yang baik. Ingatan dan daya pemerhatian yang baik
adalah berkait rapat dengan tumpuan yang tinggi itu. Daya pemerhatian yang baik
bermakna mereka boleh mengenalpsti perincian yang diabaikan oleh kebanyakan
orang lain. Contohnya, kanak-kanak itu mungkin boleh membezakan daun sayur yang
berbeza, jenis kereta dan lain-lain. Mereka mungkin menanya kenapa ikan emas
tidak pernah tidur, bentuk bulan boleh berubah dan sebagainya. Daya tumpuan
yang tinggi bermaksud menjalankan sesuatu aktiviti untuk satu jangka masa dan
tidak senang dipengaruhi oleh gangguan di sekeliling.
Disebabkan kelebihan ini, dengan memberi pendedahan dan
latihan yang sewajarnya, mereka boleh menjadi pakar dalam bidang tersebut.
Walau bagaimanapun, perkembangan kanak-kanak pintar-cerdas sepatutnya mengikut
minat dan kecenderungan kanak-kanak tersebut. Kebanyakan ibubapa keliru antara
bakat dan minat, mereka mungkin memaksa kanak-kanak yang berbakat dalam muzik
belajar muzik sedangkan kanak-kanak itu walaupun berbakat tetapi tidak berminat
sebenarnya.
Minat Yang Luas
Minat bukan terhad kepada subjek akademik di sekolah
sahaja. Ia juga merangkumi aktiviti-aktiviti, hobi-hobi, topik-topik lain yang
tidak dimasukkan dalam sukatan sekolah. Hobi adalah mainan bagi orang dewasa.
Kebanyakan daripada kita memiliki hobi yang tertentu, seperti mengumpul, seni
lukis, seni muzik, beristirahat dan senaman, memasak dan berkomputer. Golongan
pintar-cerdas menunjukkan bakat, minat dan hobi yang luas. Mereka juga terlibat
giat dalam aktiviti tersebut itu dengan motivasi yang tinggi, mereka
melakukannya dengan bersungguh-sungguh dan menunjukkan tumpuan yang tinggi.
Contohnya melukis dan membaca seorang diri selama beberapa jam.
Kebanyakan kanak-kanak pintar-cerdas suka membaca buku
(tetapi bukan semuanya). Buku yang mereka baca luas dan mereka membaca buku
yang lebih baik, atau buku yang lebih susah difahami, lebih banyak maklumat,
lebih tinggi tahapnya dan lebih mencabar konsepnya, ini disebabkan pemahaman
mereka yang lebih baik berbanding rakan yang sebaya. Topik yang mereka baca
juga lebih luas. Mereka membaca sebab naluri ingin tahu yang tinggi bukan sekadar
untuk menghadapi peperiksaan atau diminta oleh orang dewasa.
Mereka juga memperlihatkan tingkah laku membaca yang
lebih matang, seperti membaca secara senyap, menghabiskan satu buku sebelum
membaca buku lain dan tumpuan tinggi (mengekalkan tumpuan selama beberapa jam)
pada usia yang lebih muda berbanding orang lain. Dengan kata lain, mereka boleh
membaca buku yang tebal pada usia muda. Katakanlah seorang kanak-kanak yang
suka kepada matematik, dia bukan sahaja suka kepada buku matematik, dia juga
tertarik kepada cerita matematik dan biografi ahli matematik.
Seorang yang pintar-cerdas mungkin berminat dengan banyak
subjek dan topik, seperti psikologi, biologi, agama, sejarah, sains dan
pengurusan. Bagi kanak-kanak, mereka mungkin berminat dengan topik-topik
seperti dinasour, makhluk asing, serangga, magnet, jam, telur, binatang,
mengumpul spesimen daun, memasak, api dan bayang. Kalau anak murid anda
memperlihatkan tingkah laku yang sangat berminat terhadap kebanyakan topik yang
memberangsangkan, dia berkemungkinan seorang yang pintar-cerdas. Dia mungkin
menyimpan sebuah buku nota atau diari untuk merekodkan apa yang diketahuinya
dan temubual orang dewasa.
Dengan berlalunya masa, dia mencapai tahap kemahiran dan
pengetahuan yang tinggi dalam dua atau lebih bidang seperti melukis, menyanyi,
astrologi, memasak atau dalam bidang perubatan herba. Minat mereka luas dan
mendalam, menunjukkan sikap tertarik kepada pengetahuan dan mengasah bakat yang
ada pada mereka.
PEMIKIRAN YANG ABSTRAK DAN KOMPLEKS
Banyak golongan pintar-cerdas menunjukkan minat yang
mendalam terhadap idea yang abstrak dan terperinci. Mereka tertarik kepada
teori dan falsafah. Pada zaman remaja mereka menjadi kagum kepada ahli pemikir
yang terkenal dan suka membaca buku terhadap falsafah, psikologi, pengajian
sosial, sains dan matematik pada usia yang muda. Pemikiran abstrak boleh
dikatakan satu-satunya ciri-ciri yang paling signifikan membezakan seorang yang
pintar-cerdas dengan orang kebanyakan.
Adi Putra salah seorang kanak-kanak pintar cerdas di Negara ini
|
Buku menjadi teman baik yang penting dalam kehidupan
mereka. Mereka biasanya suka kepada buku dan mana-mana bahan bercetak. Mereka
suka kepada maklumat dan menghargai ilmu. Fakta dan maklumat menjadi kegemaran.
Implikasi kepada guru dan ibubapa adalah, membantu anak anda lebih cepat
memahami konsep yang abstrak, untuk peringkat kanak-kanak, perkataan selain
objek dan pergerakan boleh dianggap abstrak. Contoh perkataan yang abstrak pada
peringkat kanak-kanak adalah seperti Tuhan, cantik, sibuk, lama, senang, malu,
sedih, penyakit, kuman, nilai wang, konsep masa, sebab-akibat dan lain-lain.
Kalau anak anda lebih cepat menggunakan atau memahami perkataan ini berbanding
kanak-kanak lain. Ini menunjukkan kebolehan mental yang tinggi.
Dalam konteks Malaysia ini, satu contoh sumber kepada
idea yang abstrak adalah agama. Konsep-konsep keagamaan seperti balasan, moral
(apakah yang betul dan apakah yang salah), mematuhi Tuhan dan lain-lain adalah
abstrak. Bagi penganut Hindu dan Buddha, konsep seperti lahir semula, karma dan
sebagainya jugalah idea yang abstrak.Kanak-kanak pintar-cerdas menunjukkan
pemahaman tentang konsep keagamaan ini pada usia yang muda. Contohnya Farid
yang berusia 6 tahun mengatakan Tuhan Muthu dan Tuhannya lain. Ini adalah
petanda kanak-kanak pintar-cerdas.
Kefasihan Bahasa Dan Aliran Idea Yang Lancar
Disebabkan perkembangan bahasa mereka yang lebih baik,
mereka fasih bercakap dan banyak idea. Satu aspek yang senang diperhatikan
adalah penggunaan perkataan yang tidak diketahui kanak-kanak sebaya, guru perlu
prihatin kalau mendapati kanak-kanak lain menanya apakah maksud perkataan
canggih yang digunakan oleh seorang kanak-kanak.
Contohnya dia bercakap tentang nama dinasour, atau
oksigen. Mereka menunjukkan perbendaharaan kata yang luas. Ini juga satu
petanda pengetahuan mereka yang banyak. Pada peringkat kanak-kanak,
perkembangan bahasa dan perkembangan pengetahuan adalah berkait rapat.
Ayat yang dipertuturkan juga lebih kompleks dan pelbagai
dari segi strukturnya, seperti menggunakan ayat pasif, menyoal serta ayat yang
panjang dan lebih lengkap. Mereka menjawab dengan memberi alasan, bukan setakat
Tidak atau Suka!, contohnya apabila ditanya apa yang suka dimakan, Ali yang
pintar-cerdas menjawab Ikan bilis! Sebab ada nasi! (maksudnya ikan bilis sedap
dimakan bersama nasi). Apabila ditanya adakah Ana yang berumur 4 tahun cantik?
Dia menjawab, Cantik kalau lepas mandi ada sikat rambut!
Contoh Keratan Akhbar
Kemahiran Membaca
Adakah semua kanak-kanak yang pandai membaca pada
peringkat umur rendah adalah pintar cerdas? Pertimbangkan kes-kes berikut:
- Muhammad (5)
boleh membaca apa-apa sahaja bahan bacaan yang diberikan kepadanya.
- Ah Seng (6) boleh membaca apa-apa sahaja bahan bacaan
yang diberikan kepadanya.
- Siew Eng (5) tidak suka membaca lantang, tapi suka
membaca buku sendiri secara senyap.
- John (4) boleh faham buku abangnya yang 8 tahun tetapi
tidak boleh mengeja
Sekali lagi, penilaian terhadap kebolehan membaca perlu
dinilai secara keseluruhan bukan aspek membaca yang tertentu sahaja. Dalam kes
di atas, Muhammad mungkin membaca tanpa memahami maksud bahasa. Bagi bahasa
yang fonetik seperti Bahasa Melayu, seseorang kanak-kanak boleh menyebut semua
perkataan atau suku kata dengan menguasai beberapa kemahiran yang asas.
Kemahiran ini tidak semestinya setimpal dengan pemahaman yang tinggi. Maka dia
mungkin bukan kanak-kanak pintar cerdas. Bagi Ah Seng, dia dikatakan
kanak-kanak pintar cerdas, sebab setiap perkataan dalam Bahasa Mandarin tidak
boleh dikenalpasti dengan melihat kepada bentuknya semata-mata, setiap
perkataan baru perlu diingati sebutan, maksud dan bentuknya. Bahasa Mandarin
adalah bahasa ideogram, berbeza dengan bahasa fonetik seperti bahasa Melayu
yang senang disebut kalau kita menguasai beberapa fonem.
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
Program
Pendidikan Khas Integrasi
Program
Pendidikan Khas Integrasi disediakan untuk murid-murid berkeperluan khas
bermasalah pembelajaran, bermasalah pendengaran dan bermasalah penglihatan. la
diwujudkan di sekolah harian biasa rendah dan menengah dan sekolah menengah
teknik/vokasional yang menggunakan pendekatan pengajaran dan pembelajaran
secara pengasingan dan separa inklusif.
Program
Pendidikan Khas Integrasi ini ditadbirkan sepenuhnya oleh Jabatan Pendidikan
Negeri manakala Jabatan Pendidikan Khas bertanggungjawab terhadap perkara-perkara
yang berkaitan dengan dasar dan pengisiannya.
Kurikulum
Program Pendidikan Khas :
Kurikulum yang diguna pakai di sekolah-sekolah pendidikan khas dan Program
Pendidikan Khas Integrasi ialah kurikulum kebangsaan dan kurikulum alternatif.
Murid Pendidikan Khas menjalankan aktiviti kokurikulum seperti murid biasa. Jamilah
K.A. Mohamed (2006)
Pentaksiran
Murid-Murid Pendidikan Khas:
Semua pelajar pendidikan khas mengambil peperiksaan awam seperti Ujian
Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil
Pelajaran Malaysia (SPM) kecuali mereka yang mengikuti kurikulum alternatif.
Tempoh
Belajar:
Tempoh belajar
bagi murid-murid berkeperluan khas rendah adalah enam (6) tahun.
Tempoh belajar
bagi murid-murid berkeperluan khas menengah adalah lima (5) tahun.
Tempoh ini
boleh dilanjutkan hingga dua (2) tahun maksimum di mana-mana peringkat iaitu
sarna ada rendah atau menengah mengikut keperluan murid berkenaan.
Proses
Pendaftaran Kanak-Kanak ke Program Pendidikan Khas
Langkah
1: Mula
Kanak-kanak
disyaki mengalami masalah pembelajaran oleh guru atau ibu bapa.
Langkah
2: Mengenalpasti
Mengenalpasti
kanak-kanak yang disyaki mempunyai masalah kurang upaya. Pengesahan murid
berkeperluan khas oleh pengamal perubatan di hospital kerajaan, pusat kesihatan
atau klinik swasta bagi tujuan penempatan, dan mendapatkan saringan awal
daripada Kementerian Kesihatan Malaysia.
Langkah
3: Pendaftaran
Daftarkan
kanak-kanak kurang upaya dengan Jabatan Pendidikan Negeri untuk mendapatkan
pendidikan bersesuaian.
*Juga daftarkan
kanak-kanak kurang upaya dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk mendapatkan
perkhidmatan bersesuaian.
Langkah
4: Kelayakan
Kanak-kanak
kurang upaya yang disahkan telah bersedia ke sekolah akan disaring di peringkat
Jabatan Pendidikan Negeri untuk tujuan penempatan.
*Kanak-kanak
yang disahkan belum bersedia ke sekolah, mempunyai kecacatan yang serius,
ataupun tidak layak syarat-syarat kemasukan Program Pendidikan Khas Kementerian
Pendidikan Malaysia, akan dirujuk kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk
mendapatkan pemulihan bersesuaian melalui Pemulihan Dalam Kommuniti (PDK). Rohani
Abdullah (2001)
Langkah
5: Penempatan
Murid akan
diberi peluang penempatan sama adalah Sekolah Pendidikan Khas atau Program
Pendidikan Khas Integrasi. Penempatan akan dibuat berdasarkan alamat yang
terdekat dengan sekolah atau Program Pendidikan Khas.
Langkah
6: Tempoh Percubaan
Murid yang ditempatkan
dengan Program Pendidikan Khas Kementerian Pendidikan Malaysia diberi tempoh
percubaan selama 3 bulan.
Langkah 7: Kekekalan
Selepas tempoh
percubaan, murid yang berjaya mengikuti Program Pendidikan Khas akan dikekalkan
dalam program. Murid yang gagal mengikuti Program Pendidikan Khas KPM akan
dirujuk balik kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk mendapatkan pemulihan
bersesuaian melalui Pemulihan Dalam Kommuniti (PDK).
Pendidikan
Vokasional Sekolah Khas/Integrasi (Teknik/Vokasional)
Pendidikan adalah hak asasi semua manusia dan dari segi
falsafahnya, semua insan di dunia ini mempunyai hak untuk belajar dan
mengetahui sesuatu. Apabila berbicara tentang peluang pendidikan terhadap
pelajar berkeperluan khas, mereka juga mempunyai minat, hasrat dan cita-cita
yang setanding dengan individu normal. Mereka juga perlu diberikan peluang yang
sama dengan individu normal yang lain supaya mereka tidak tersisih daripada
arus pembelajaran nasional kerana ada dalam kalangan mereka mempunyai
kecerdasan kognitif yang setanding dengan individu yang sempurna malah mereka
mampu melebihi pencapaian pelajar yang normal (Adam, 2003; Ali, 2007; Lokman,
2007). Dalam usaha untuk mempertingkatkan kemampuan pelajar berkeperluan khas, Kementerian
Pendidikan Malaysia (KPM) melalui Bahagian Pendidikan Khas telah merangka dan
menyediakan perkhidmatan pendidikan untuk pelajar berkeperluan khas yang
mempunyai masalah penglihatan, pendengaran dan
bermasalah pembelajaran. Antara kategori pelajar
berkeperluan khas yang dianggap dapat mengikuti sesi pembelajaran dengan baik
ialah Sindrom Down, autisme ringan, Attention Deficit Hyperactive Disorder, terencat
akal minimum dan masalah pembelajaran spesifik (Siti Mapsiah & Nor Azizah,
1995). Dalam usaha mendidik dan meningkatkan keupayaan pelajar yang
dikategorikan sebagai pelajar khas, silibus yang digubal tidak perlu berbeza
dengan pelajar normal iaitu penekanan kepada perkembangan jasmani, emosi,
rohani dan intelek selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara (Mohd Dan, 2007).
Namun begitu, kaedah yang digunakan dalam mendidik pelajar khas ini sememangnya
berbeza dengan pelajar normal. Mereka perlu diberikan lebih keutamaan dari
aspek penyediaan dan latihan guru, silibus mahupun kelengkapan yang disediakan
di institusi pendidikan. Dalam usaha mempertingkatkan peluang pekerjaan kepada
pelajar berkeperluan khas, mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Abdullah Ahmad
Badawi telah Pendidikan Teknik dan Vokasional untuk Pelajar Berkeperluan
Khas menyeru pihak majikan supaya membuka peluang pekerjaan yang lebih luas
kepada mereka supaya mereka boleh berdikari dan terlibat sama dalam pembangunan
ekonomi. Untuk merealisasikan hasrat dan misi nasional, kini pihak kerajaan
sedang berusaha gigih dalam mempertingkatkan kualiti latihan kemahiran untuk golongan
berkeperluan khas di Malaysia supaya mampu bersaing dengan pasaran pekerjaan.
Kemahiran-kemahiran yang diberikan perlu bersesuaian dengan kemajuan negara
yang kini makin membangun untuk mendapatkan peluang pekerjaan yang diingini (Ku
Seman, 2007).
Pendidikan
menengah menyediakan 2
jenis aliran iaitu akademik dan vokasional:
Sekolah
Khas: Sekolah
Menengah Pendidikan Khas Persekutuan Pulau Pinang menawarkan elektif mata
pelajaran vokasional (MPV). Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional Shah
Alam menawarkan Sijil Kemahiran Malaysia.
Program
Pendidikan Khas Integrasi (Masalah Pendengaran): Sekolah Menengah Vokasional (EAT)
Azizah, Johor Baru; Sekolah Menengah Teknik Langkawi, Kedah; Sekolah Menengah
Teknik Batu Pahat, Johor; Sekolah Menengah Vokasional Bagan Serai, Perak;
Sekolah Menengah Teknik Tanah Merah, Kelantan; Sekolah Menengah Vokasional
Keningau, Sabah
Tempoh
Pengajian
Tempoh belajar
bagi murid-murid berkeperluan khas rendah adalah enam (6) tahun. Tempoh belajar
bagi murid-murid berkeperluan khas menengah adalah lima (5) tahun. Tempoh ini
boleh dilanjutkan hingga dua (2) tahun maksimum di mana-mana peringkat iaitu
sarna ada rendah atau menengah mengikut keperluan murid berkenaan.
Objektif
Pendidikan Vokasional Sekolah Khas/Integrasi (Teknik/Vokasional)
Melaksanakan
prinsip-prinsip yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Khas. Memperseimbangkan
peluang-peluang pendidikan dalam aspek peruntukan kewangan, pakar khidmat
sokongan khas, peruntukan fizikal, pembangunan dan lain-lain. Menyediakan perkembangan
kemahiran intelek dan psikomotor secara menyeluruh dan bersepadu untuk
menghasilkan individu yang terpelajar dan seimbang dalam masyarakat. Menekankan
Pendidikan Bagi Semua (Education for all). Segala program yang dirancang dan
dibentuk hendaklah berlandaskan kebolehan kefungsian, bukan kepada kategori /
labelling. Memperkukuhkan keadaaan bahawa kanak-kanak dengan
keperluan-keperluan khas pada asasnya adalah kanak-kanak dan pergaulan
berterusan dengan kanak-kanak biasa adalah berfaedah; kelas khas rancangan
percantuman, normalisasi, persekitaran yang tidak terhad, intergrasi sosial,
intergrasi berfungsi, intergrasi setempat dan pengsealiran (mainstreaming). Menghasilkan
individu yang mempunyai kesedaran, semangat, kesetiaan, aspirasi dan nilai yang
tinggi agar dapat bersatu dan membentuk perpaduan di kalangan masyarakat
majmuk. Menghasilkan sumber tenaga manusia untuk pembangunan ekonomi negara. Menyediakan
individu yang mempunyai nilai moral yang tinggi, sahsiah yang baik,
bertanggungjawab, berdisiplin dan progresif agar dapat memberi sumbangan dalam
pembangunan bangsa dan negara. Jamilah K.A. Mohamed.(2006)
Contoh
Sekolah Khas Vokasional
|
Menyediakan
kanak-kanak dengan keperluan-keperluan pendidikan khas dengan program seperti
yang diberi kepada kanak-kanak biasa dan belajar bersama-sama mereka. Pendidikan
khas adalah sebahagian dari pendidikan biasa dengan pengubahsuaian dimana
perlu. Melaksanakan Rancangan Pendidikan Individu (IEP). Mewujudkan norma-norma
yang berteraskan keperluan-keperluan khas dari aspek tenaga pendidikan khas dan
tenaga khidmat sokongan khas seperti jurupulih pertuturan/bahasa, guru khas
audiologi/guru khas pakar perunding, guru khas beredar (intinerant teacher) dan
lain-lain. Menekankan pendekatan pendidikan dan pemulihan yang terdiri daripada
pasukan multi disciplinary. Menekankan pembekalan perkhidmatan-perkhidmatan
yang bersifat pencegahan awal daripada yang bersifat pemulihan. Mewujudkan
program transisi bagi murid-murid dan pelajar-pelajar dengan keperluan-keperluan
pendidikan khas untuk mendapatkan penyesuaian dalam budaya kerja. Menghasilkan
program-program yang berteraskan pra-vokasional dan vokasional supaya
murid-murid dan pelajar-pelajar dengan keperluan-keperluan pendidikan khas
mempunyai kemahiran-kemahiran bekerja sendiri. Menghasilkan
perkhidmatan-perkhidmatan program yang menekankan kepada pelbagai model
perkhidmatan.
Menentukan
supaya pelajar-pelajar dengan keperlaun-keperluan khas rancangan percantuman
sekolah biasa terlibat dalam cadangan kombinasi mata pelajaran efektif di
tingkatan IV untuk persediaan peperiksaan SPM. Menentukan perlaksanaan
kombinasi mata pelajaran efektif di tingkatan IV di sekola menengah khas untuk persediaan SPM. Menentukan
supaya sebilangan pelajar-pelajar dengan keperluan-keperluan pendidikan khas
cacat penglihatan dan rabun dapat mengambil peperiksaan SPM(Vokasional). Menentukan
pelajar-pelajar dengan keperluan pendidikan khas cacat pendengaran di sekolah
menengah pendidikan khas mengambil peperiksaan Majlis Latihan Vokasional
Kebangsaan Kementerian Sumber Manusia. Menentukan sebilangan pelajar-pelajar
dengan keperluan-keperluan pendidikan khas cacat pendengaran di SMP Khas
Vokasional mengambil peperiksaan SPMV dan MLVK. Menentukan pelajar-pelajar
dengan keperluan-keperluan pendidikan khas cacat pendengaran di kelas-kelas
khas rancangan percantuman mengambil peperiksaan Majlis Latihan Vokasional
Kebangsaan Kementerian Sumber Manusia di bawah sayap Vokasional.
Sekolah
Khas Berasrama
Sekolah
Khas Berasrama adalah sekolah di bawah kelolaan Kementerian Pelajaran Malaysia.
Semua sekolah rendah pendidikan
khas mengikuti aliran akademik. Kemudahan-kemudahan yang disediakan di
peringkat sekolah rendah termasuklah asrama dan makan minum percuma. Murid yang
mengikuti Program Pendidikan Khas Integrasi boleh mengikuti kurikulum
kebangsaan atau kurikulum alternatif.
Pusat Perkhidmatan Pendidikan Khas :
Ditubuhkan pada Tahun 1999 bertujuan untuk menyediakan perkhidmatan kepakaran
kepada ibu bapa dan murid-murid berkeperluan khas setempat. Pusat ini bersifat
saling lengkap-melengkapi kepada agensi-agensi yang berkecimpung dalam hal-hal
yang berkaitan dengan keperluan khas. Antara perkhidmatan yang disediakan:-
Khidmat audiologi, Kelas bahasa isyarat, Aktiviti terapi, Kaunseling ibu bapa,
Perpustakaan permainan, dan Bahan rujukan. Nordin Mamat.(2005)
Sebelum 1995, pendidikan khas dikendalikan oleh Unit
Pendidikan Khas yang diletakkan di bawah Bahagian Sekolah, Kementerian
Pendidikan Malaysia, yang dikatakan kurang berkesan dalam mengendalikan
pendidikan khas negara. Unit ini dianggotai oleh hanya empat orang pegawai yang
diketuai oleh seorang Ketua Penolong Pengarah. Apabila berlaku penstrukturan
baru pada I Oktober tahun 1995, Unit Pendidikan Khas dinaik taraf kepada
Jabatan Pendidikan Khas yang statusnya sama dengan status jabatan-jabatan lain
Hal ini membolehkan Jabatan ini menjalankan tanggungjawabnya seperti yang
dikehendaki oleh negara dan tuntutan masyarakat. Visi, Misi dan Falsafah
Jabatan Pendidikan Khas. Permintaan ibu bapa yang mempunyai kanak-kanak kurang
upaya dan kesedaran masyarakat terhadap pendidikan khas juga menjadi faktor
utama yang menyebabkan berkembangnya pendidikan ini. Objektif menaik taraf
Jabatan Pendidikan Khas ialah untuk:
Menyediakan peluang dan kemudahan pendidikan khas untuk
pelajar dengan keperluan Khas. Menyediakan pendidikan yang sesuai dan relevan
kepada setiap pelajar dengan keperluan khas. Menyediakan peluang untuk
mengembangkan bakat dan potensi pelajar dengan keperluan khas. Menyediakan
bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran yang mencukupi dan terkini. Memastikan
tenaga pengajar yang mencukupi dan terlatih dalam bidang pendidikan khas. Bagi
mencapai kelima-lima objektif yang tersenarai, Jabatan Pendidikan Khas terbahagi
kepada tiga bahagian dan satu unit:
Bahagian Perancangan Penyelidikan dan Dasar
Bertanggungjawab untuk merealisasikan dasar, hala tuju
dan perkembangan pendidikan khas dengan menetapkan peraturan dan perundangan
mengenai pendidikan khas dan menyelaras hasil penyelidikan dan kajian dan
membuat perancangan bagi pelaksanaan dasar-dasar mengenai pendidikan khas.
Gambaran
Panorama Asrama
|
Bahagian Pengurusan Sekolah
Bertanggungjawab untuk merancang, menggubal,
mengubahsuai, mengelola dan menyelaras kurikulum dan kokurikum.
Bahagian Latihan dan Khidmat Bantu
Bertanggungjawab untuk menyediakan latihan kepakaran bagi
guru-guru dan memberi khidmat bantu kepada pelajar, guru, ibu bapa dan
masyarakat di samping merancang, mengurus dan mentadbir pusat sumber jabatan
dan sekolah, dan mencetak bahan sokongan (seperti bahan Braille).
Unit Pengurusan
Bertanggungjawab untuk meningkatkan kualiti pengurusan
Jabatan melalui perbelanjaan kewangan berhemah, peningkatan kebajikan dan
kemajuan perkhidmatan warga pendidikan khas, penyebaran maklumat dan penggunaan
media elektronik.
Tempoh belajar bagi pelajar berkeperluan khas rendah
adalah 6 tahun, manakala tempoh pelajar bagi pelajar berkeperluan khas menengah
adalah 5 tahun. Tempoh ini boleh dilanjutkan hingga 2 tahun maksimum sama ada
peringkat rendah atau menengah mengikut keperluan pelajar berkenaan (Jabatan
Pendidikan Khas, 2004, Kementerian Pendidikan Malaysia, Terdapat enam sekolah
pendidikan khas untuk
pelajar bermasalah penglihatan dan 25 sekolah pendidikan
khas untuk pelajar bermasalah pendengaran .Jumlah pelajar di sekolah pendidikan
khas bermasalah penglihatan ialah 337 berbanding dengan 2236 pelajar di sekolah
pendidikan khas bermasalah pendengaran.
Terdapat kirakira 99 guru pendidikan khas yang mengajar
pelajar bermasalah penglihatan berbanding dengan 531 guru pendidikan khas yang
mengajar pelajar bermasalah pendengaran di seluruh negara. Secara umum, pada
tahun 2002 daripada jumlah pelajar yang mengikuti program pendidikan khas yang
dikelolakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, 70% terdiri daripada pelajar
bermasalah pembelajaran, 25% bermasalah pendengaran dan 5% bermasalah
penglihatan.
Yuran Makan Asrama Untuk Sekolah Khas
Yuran makan asrama bagi pelajar yang ibu bapa atau penjaga
mereka berpendapatan melebihi RM5,000 sebulan dinaikkan daripada RM1 kepada RM3
mulai tahun depan. Kos
RM3 sehari untuk ibu bapa pendapatan lebih RM5,000 sebulan. Kenaikan 200
peratus itu membabitkan murid di asrama harian, sekolah berasrama penuh (SBP),
sekolah teknik dan vokasional, sekolah sukan, sekolah seni dan sekolah agama
bantuan kerajaan di seluruh negara. Ia sebahagian daripada strategi dan langkah
penjimatan Kementerian Pelajaran selepas peruntukan bantuan persekolahan pada
tahun depan dikurangkan berbanding tahun sebelum ini. Ketua Pengarah Pelajaran,
Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata selain itu, bilangan hari bagi bayaran
yuran makan asrama turut dikurangkan sebanyak 50 hari daripada 250 kepada 200
hari.
Bagaimanapun,
katanya, ibu bapa atau penjaga dengan jumlah pendapatan RM4,999 sebulan ke
bawah kekal RM1 sehari. Murid di asrama sekolah pendidikan khas kekal
dikecualikan daripada membayar yuran makan dengan bilangan hari dikurangkan
daripada 270 kepada 220 hari. Asrama murid Orang Asli, Projek Perumahan Rakyat
Termiskin (PPRT), asrama desa dan asrama di Sabah, Sarawak dan Wilayah
Persekutuan Labuan juga dikecualikan daripada membayar yuran makan dengan
bilangan hari dikurangkan daripada 250 kepada 200 hari," katanya dalam
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 11/2009 berhubung pindaan yuran makan asrama yang
disiarkan di laman web Kementerian Pelajaran semalam. Alimuddin berkata,
ketetapan itu diputuskan dalam Mesyuarat Pasca Kabinet Kementerian Pelajaran
yang dipengerusikan Menteri Pelajaran dan Mesyuarat Ketua-Ketua Jabatan yang
dipengerusikan Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran pada 30 Oktober lalu.
Sementara itu,
Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Sektor Dasar dan Pembangunan Pendidikan), Dr
Haili Dolhan, ketika dihubungi berkata, kenaikan itu tidak membebankan ibu bapa
atau penjaga kerana ia hanya membabitkan pelajar daripada keluarga yang
berpendapatan tinggi. Langkah ini akan mengurangkan bayaran subsidi kerajaan
untuk yuran makan dan pada masa yang sama, ibu bapa yang berkemampuan boleh
memberikan sumbangan.
"Walaupun
yuran dinaikkan, subsidi kerajaan bagi makanan di asrama sebenarnya masih
tinggi kerana peruntukan bayaran makan bagi seorang pelajar adalah antara RM8
hingga RM12 sehari," katanya.
Beliau berkata,
bilangan hari bagi pembayaran yuran makan untuk semua jenis asrama dikurangkan
50 hari selepas menolak semua hari cuti, termasuk cuti kelepasan am dan
peruntukan cuti hujung minggu untuk pelajar pulang ke rumah masing-masing.
Bagaimanapun,
katanya, jika subsidi makan yang diperuntukkan kerajaan untuk mana-mana asrama
tidak mencukupi berikutan hari pelajar berada di sekolah melebihi daripada hari
yang ditetapkan, pihak sekolah boleh memohon peruntukan tambahan.
KESIMPULAN
Pendidikan Khas didefinisikan
sebagai satu bentuk pendidikan yang disediakan untuk memenuhi keperluan
kanak-kanak berkeperluan khas. Secara umumnya, kanak-kanak yang memerlukan
pendidikan khas selalunya memiliki ciri-ciri tertentu yang menyekat mereka
mengikuti persekolahan seperti mana kanak-kanak biasa.
Kebanyakan kanak-kanak pintar-cerdas suka membaca buku
(tetapi bukan semuanya). Buku yang mereka baca luas dan mereka membaca buku
yang lebih baik, atau buku yang lebih susah difahami, lebih banyak maklumat,
lebih tinggi tahapnya dan lebih mencabar konsepnya, ini disebabkan pemahaman
mereka yang lebih baik berbanding rakan yang sebaya. Topik yang mereka baca
juga lebih luas. Mereka membaca sebab naluri ingin tahu yang tinggi bukan
sekadar untuk menghadapi peperiksaan atau diminta oleh orang dewasa.
Manakala, Program
Pendidikan Khas Integrasi disediakan untuk murid-murid berkeperluan khas
bermasalah pembelajaran, bermasalah pendengaran dan bermasalah penglihatan. la
diwujudkan di sekolah harian biasa rendah dan menengah dan sekolah menengah
teknik/vokasional yang menggunakan pendekatan pengajaran dan pembelajaran
secara pengasingan dan separa inklusif.
Tempoh belajar
bagi murid-murid berkeperluan khas rendah adalah enam (6) tahun. Tempoh belajar
bagi murid-murid berkeperluan khas menengah adalah lima (5) tahun. Tempoh ini
boleh dilanjutkan hingga dua (2) tahun maksimum di mana-mana peringkat iaitu
sarna ada rendah atau menengah mengikut keperluan murid berkenaan.
Secara umum, kurikulum
pendidikan khas tidak jauh berbeza daripada kurikulum yang diikuti oleh pelajar
biasa. Contohnya, pelajar bermasalah penglihatan atau bermasalah pendengaran
menduduki peperiksaan PMR, SPM dan STPM. Bagaimana pun, bagi pelajar yang
mengalami masalah pembelajaran tertentu memerlukan kurikulum yang telah
diubahsuai. Contohnya, sesetengah pelajar kurang upaya perlu diajar memakai
baju, makan, membersihkan diri sendiri, membaca dan menulis dalam braille,
menggunakan bahasa isyarat, bercampur gaul dengan orang lain dan sebagainya.
Oleh itu, kurikulum perlu diubahsuai untuk mengambil kira pengajaran
pengetahuan dan kemahiran tertentu.
pendidikan khas. Kini, lebih ramai guru berpendapat
bahawa penglibatan ibu bapa adalah mustahak untuk menjayakan pendidikan khas.
Ibu bapa pada seorang kanak-kanak kurang upaya sudah tentu mengetahui dengan
mendalam tentang anak mereka. Mereka mempunyai banyak maklumat tentang
ciri-ciri kurang upaya anak mereka. Oleh itu, adalah sangat berfaedah sekiranya
guru melibatkan ibu bapa dalam pendidikan anak mereka. Pada suatu ketika dahulu,
tugas mendidik kanak-kanak berkeperluan khas diserahkan kepada sekolah dan guru
pendidikan khas. Ibu bapa tidak terlibat dan pihak sekolah pun tidak menggalakkan
campur tangan keluarga dalam pendidikan anak mereka. Ibu bapa juga berpendapat
bahawa pihak sekolah yang serba mengetahui dan biarlah guru yang mendidik anak
mereka. Lagi pun, guru adalah seorang pakar dan ibu bapa tidak begitu arif
tentang strategi dan kaedah pendidikan khas walau pun merekalah yang paling
rapat dengan anak mereka. Sejak tahun 80-an peranan ibu bapa telah berubah.
Peranan ibu bapa yang dahulunya pasif telah berubah kepada penglibatan aktif
dalam perkembangan anak mereka. Kini kolaborasi di antara ibu bapa, pelajar
kurang upaya dan guru pendidikan khas digalakkan.
BIBLIOGRAFI
Vasiliki Krikeli, Anastasios Michailidis And
Niovi-Dionysia Klavdianou. (2010). The Case Of Children With Developmental
Disabilities: Aristotle University
Of Thessaloniki, University Of Maryland At College Park
Stanford Binet (1916) Child-Rearing Practices And
Delinquency In Children And Adolescents:
University Of Macedonia
Susan K. Golant (1995) The Joys and Challenges Of Raising
a Gifted Childs: University Of Macedonia
Marland (1972) Understanding Adhd In Girls:
Identification And Social Characteristics: Indiana University Northwest,
Purdue University
Hassan Mohd. Ali Ph.D.(2006). Anak Kita Memang Pintar
Cerdas Panduan Membina
Potensi Diri Anak-Anak.
PTS Millennia Sdn. Bhd: Selangor
Jamilah K.A. Mohamed.(2006). Pendidikan Khas Untuk
Kanak-Kanak Istimewa. PTS
Profesional: Kuala Lumpur
Nordin Mamat.(2005). Asas Sosial Kanak-Kanak.
Pustaka Salam Sdn. Bhd: Kuala
Lumpur
Rohani Abdullah.(2001). Perkembangan Kanak-Kanak
Penilaian Secara Portfolio.
Universiti Putra Malaysia:
Serdang