Dalam
bahagian 1, penulisan saya telah mengupas serba sedikit mengenai aspek Ruang
yang tidak lagi termasuk dalam Unsur Seni. Sebenarnya banyak perkara kita harus
tahu mengenai Asas Seni Reka (ASR) atau kita sebut sebagai BAHASA SENI yang
kita sering gunakan sebagai eleman fomalistik dalam kritikan.
Seseorang
guru seni visual harus mahir menggunakan Asas Seni Reka, kerana ini merupakan
intipati penting sebagai kekuatan dalam penyampaian Seni Visual secara
menyeluruh. Kemahiran ASR sangat perlu dalam aplikasi menghasilkan Produk/Karya
, Apresiasi dan Kritikan. Nampaknya sebagai guru Seni Visual tidak boleh lari
dalam memahirkan dirinya dari aspek pengetahuan Bahasa Seni iaitu Asas Seni
Reka.
Kali ini saya ingin menunjukkan perbandingan
organisasi Asas Seni Reka antara KBSM dan yang dicadangkan Oleh Ocvirk dan
Rakan-rakan dalam Buku 'Art Fundamentals'.
Berdasarkan
rajah ( A dan B) di atas kita dapat mengenal pasti banyak perbezaan berlaku
dalam menentukan pengucapan bahasa seni visual. Paling penting guru-guru perlu
mengatahui bahawa perubahan yang dibuat oleh Ocvirk dan Rakan-rakannya
menggambil kira perkembangan semasa dalam dunia seni visual.
Di sini biar
saya memetik teks yang diperkatakan oleh Ocvirk dan Rakan-rakannya, ' A
completed work of art has three components: subject, form, and content. There
components change only in the degree of emphisis put on them. Their
interdependence is so great that none should be neglected or given exclusive
attention. The whole work of art should be more important than any one of its
the component 'form' in order to investigate the structural principles of
visual order'.
Pada masa
akan datang saya akan menghuraikan beberapa lagi perkara penting yang perlu kita
sama=sama fikirkan dalam pengolahan sebuah karya berdasarkan elemen-elemen
penting dalam Asas Seni Reka. Semoga sahabat-sahabat dapat manfaat perkongsian
ilmu ini. Kepada yang memberi pandangan saya mengucapkan terima kasih dan
mengalu-alukan pandangan mereka.