ADAKAH ANDA BERADA DI MINDA KANAN ANDA?
Mengapa ianya dititik beratkan?
Pernahkah anda bertemu dalam satu perbicangan yang mendalam atau cuba mempersetujui tentang isu-isu tertentu?
Pernahkah ada ahli keluarga menghilangkan diri didalam bilik untuk jangkamasa yang lama?
Pernahkah anda kenal seseorang yang mampu memberi penerangan terperinci bila berbincang tentang tayangan yang mereka lihat atau tempat yang mereka lawati?
Adakah anda mengalami kesusahan memahami mengapa orang lain tidak dapat memahami situasi seperti yang anda tahu?
Masaalahnya bukanlah apabila seseorang itu degil, tetapi bagaimana setiap seorang dari kita merasakan satu situasi pada satu-satu masa. Sebenarnya ianya berdasarkan bagaimana otak kita memproses maklumat yang diterima. Memahami perbezaan bagaimana otak kita memproses informasi untuk menolong kita memahami perbezaan pada manusia. Memahami akan perkara ini akan menambah sifat menghargai dan tolenrasi pada diri kita dan orang lain.
Pernahkah anda bertemu dalam satu perbicangan yang mendalam atau cuba mempersetujui tentang isu-isu tertentu?
Pernahkah ada ahli keluarga menghilangkan diri didalam bilik untuk jangkamasa yang lama?
Pernahkah anda kenal seseorang yang mampu memberi penerangan terperinci bila berbincang tentang tayangan yang mereka lihat atau tempat yang mereka lawati?
Adakah anda mengalami kesusahan memahami mengapa orang lain tidak dapat memahami situasi seperti yang anda tahu?
Masaalahnya bukanlah apabila seseorang itu degil, tetapi bagaimana setiap seorang dari kita merasakan satu situasi pada satu-satu masa. Sebenarnya ianya berdasarkan bagaimana otak kita memproses maklumat yang diterima. Memahami perbezaan bagaimana otak kita memproses informasi untuk menolong kita memahami perbezaan pada manusia. Memahami akan perkara ini akan menambah sifat menghargai dan tolenrasi pada diri kita dan orang lain.
Topik-topik dalam kursus ini akan menolong peserta:
Meningkatkan waspada diri dengan memahami bagaimana
kita berfikir dan memproses informasi.
Memahami pemikiran utama atau hemisfera otak yang
lebih dominant, dan
Meningkatkan penghargaan individu dan keluarga
melalui penghargaan dalam proses yang berbeza
Pengenalan
Otak kita adalah satu sistem computer rumit yang
dikawal oleh dua bahagian. Kedua-dua bahagian ini mempunyai kemahiran dan cara
berfikir yang berbeza. Bahagian kanan otak memproses maklumat dengan cepat
(rapid), melewati ruang dimensi fizikal (spatial) dan tanggapan yang tepat
(perceptual). Otak kiri memproses dengan cara yang berbeza tetapi dalam bentuk
lisan yang lebih kompleks, berbentuk analisa.
Para saintis telah membuktikan kita adalah satu
kejadian dengan dua bahagian otak. Setiap bahagian mempunyai cara tersendiri
dalam pemahaman dan penerimaan realiti. Kedua-duanya dapat bekerjasama, dengan
setiap bahagian mempunyai keistimewaan tersendiri. Pada satu-satu waktu, setiap
bahagian berfungsi sendiri, dengan satu bahagian “buka” manakala bahagian yang
satu lagi “tutup”. Individu boleh menukar semula dan keluar tetapi cenderung
pada bahagian yang dipilih. Walaupun yang dipilih tak selalu berubah, adalah
berkemungkinan bagi kita untuk perkembangkan kemahiran pada kedua-duanya.
Sebagai contoh apabila dua orang berbincang tentang
sesuatu mesyuarat. Yang pertama mungkin menitikberatkan tentang isi, topik
perbincangan, keputusan yang dibuat dan matlamat jangka panjang. Yang kedua
mungkin berbincang tentang kehadiran, maklumat yang dikongsi dan tindakan yang
diambil. Setiap satu mempunyai persepsi yang berbeza tentang mesyuarat
tersebut, bergantung bagaimana cara mereka memproses maklumat tersebut.
Setiap Seorang Mempunyai Bahagian Yang Dominan.
Bagi membantu kita mengenali hal ini, minta individu
tersebut sertai aktiviti dibawah.
Karektor fizikal
Minta peserta memilih pasangan. Minta mereka berdiri
berhadapan satu sama lain, kedua-duanya mengadap arah yang sama. Minta pasangan
memeriksa kecenderungan fizikal berikut, dan tuliskan samaada ianya “kiri” atau
“kanan” yang diperkatakan. Baca arahan berikut:-
Jika peserta memakai jaket atau sweater dengan pad
lengan, minta dia tanggalkan jaket atau sweater itu. Pasangannya perlu berdiri
dibelakang dan letakkan dibahagian tertinggi bahu peserta.
Mana lebih tinggi?
(Jawapan samada kanan atau kiri)
Pusing dan mengadap pasangan anda. Senyum.Bahagian
mana lebih tinggi?
Satukan kedua-dua tangan anda. Ibu jari yang mana
lebih panjang? Ini patut menjadi posisi yang paling selesa untuk anda.
Bentukkan teleskop dengan tangan anda. Umpamakan
diri anda menggunakan teleskop. Mata mana yang anda akan gunakan untuk
melihat?(Mata ini juga yang anda biasa gunakan untuk melihat lensa kamera).
Kaki mana yang lebih besar?
Jika jawapan anda lebih kepada “kiri”, kecenderungan
fizikal untuk diproses lebih pada “otak kanan”. Jika jawapan lebih kepada
“kanan”, kecenderungan fizikal lebih pada “otak kiri”. Jika jawapan yang lebih
kurang sama, maka proses lebih pada “keseluruhan otak”.
Adakah keputusan itu tetap? Ramai orang menunjukkan tanda-tanda yang bercampur-aduk, menunjukkan mereka menggunakan kudua-dua bahagian untuk memproses maklumat.
Adakah keputusan itu tetap? Ramai orang menunjukkan tanda-tanda yang bercampur-aduk, menunjukkan mereka menggunakan kudua-dua bahagian untuk memproses maklumat.
Bahagian kiri otak mengawal bahagian kanan tubuh,
manakala bahagian kanan mengawal kiri tubuh. Serangan pada bahagian kiri otak
boleh melumpuhkan bahagian kanan tubuh. Ianya boleh menyebabkan beberapa fungsi
tubuh seperti penguasaan bahasa. Jika seseorang selalu memproses munggunakan
otak kanan, bahagian kiri tubuhnya akan terbentuk untuk menjadi lebih besar,
kuat dan lebih berkembang.
Proses Keseluruhan Otak
Kita semua memikir menggunakan keseluruhan otak.
Bagaimanapun, satu bahagian darinya lebih menguasai atau mendominasi. Dalam
berfikir, sebagai contoh, otak berada dalam keadaan bercakap sendirian.
Bagaimanapun, satu bahagian akan lebih mendominasi untuk mengeluarkan kata-kata
lebih kuat atau memberi arahan.
Bahagian yang dominasi akan merancang personaliti
hidup seseorang, bahagian yang seseorang itu lebihkan, dan dalam bentuk dimana
seseorang itu memberi respon terhadap tekanan atau krisis. Dimana corak
pemikiran masing-masing adalah berbeza, kedua-dua bahagian otak juga adalah
berbeza dan pendapat pada satu situasi yang sama juga berbeza.
Adalah menguntungkan untuk kita perkembangkan
kedua-dua bahagian otak kerana ini akan menambahkan lagi maklumat dalam
menyelesaikan masaalah. Dengan menjadi waspada tentang cara meransangkan
bahagian yang tidak dominasi, individu akan lebih mudah merangkumi didalam
menghadapi situasi kehidupan yang berbeza. Beberapa idea disediakan dalam
risalah peserta.. Anda dapat rujuk beberapa idea dengan peserta.
Ideanya ialah berjuang untuk menjadi pengerak dengan
seluruh otak (whole brain processor). Jika anda menguasai proses dominasi otak
kiri, dengan perkembangkan otak kanan anda akan menjadi lebih kreatif dan
berkemampuan. Dengan perkembangkan bahagian yang kiri, proses otak kanan akan
menjadi lebih logik dan analisi.
Cara lain untuk perkembangkan pemikiran keseluruhan
otak ialah dengan lompat tali atau “jalan bersilang kaki”. Setiap aktiviti
memerlukan ransangan kedua-dua bahagian tubuh berulang-ulang.
Latihan seterusnya,”Jalan bersilang kaki,” mungkin
memerlukan masa untuk peserta berdiri dan melakukan regangan(stretch). Minta
peserta berdiri. Minta mereka angkat lutut kanan dan sentuh siku kiri, kemudian
sebaliknya. Lakukannya sebanyak 10 kali.
Karektor Otak Kiri – Otak Kanan
Pertuturan vs bukan pertuturan- kebolehan
pertuturan biasanya terletak didalam otak kiri. Proses otak kanan mungkin
menghadapi kesukaran menamakan atau melabelkan objek biasa, tetapi akan notis
karektor bukan pertuturan orang yang bercakap.
Analisa vs Bercampur-aduk – Otak kiri yang
menganalisa biasanya menyebabkan kerja berjalan berperingkat-peringkat dalam
satu masa, satu demi satu. Biasanya lambat dan membosankan. Manakala proses
campur-aduk otak kanan cuba menemukan perhubungan dan membuat perkara lain
sekaligus.
Simbol(tanda) vs Konkrit(wujud)– Proses otak kiri
berfikir dalam bentuk (tanda/symbol) , angka dan huruf. Proses otak kanan perlu
wujud dan belajar melalui perbuatan, sentuhan dan gerakan.
Tepat masa vs Tak tepat masa – Proses otak
kanan kurang memikirkan waktu. Apabila mereka menyertai sesuatu projek, mereka
tidak mengira berapa lama masa telah berlalu. Proses otak kiri biasanya lebih
menepati waktu.
Duniawi vs Spiritual - Proses otak kanan
lebih banyak menjuruskan kearah spiritual. Proses otak kiri lebih banyak
menjurus kearah duniawi.
Rational vs Tidak Rational – Proses otak kiri
lebih banyak berdasarkan realiti dan perlu melihat pada logik dan penyebab pada
sesuatu keputusan. Proses otak kanan tidak mempedulikan alasannya dalam mencari
cara terbaik dalam membuat sesuatu dan mimpikan tentang cara sesuatu perkara
perlu dan boleh jadi.
Logik vs Intuitif (Pengetahuan) – Otak kanan
lebih mengikut urutan dan logik, 1-2-3, satu perbuatan dalam satu masa dengan
system keutamaan. Otak kanan bagaikan meletup dengan pencaturan yang pelbagai
tanpa ada keutamaan.
Lurus vs Holistik – Lurus bermakna
sebahagian-dari-keseluruhan. Sementara otak kiri mengambil bahagian yang
sedikit, mengatur dalam aturan logik, dan kembali dengan kesimpulan, otak kanan
perlu melihat gambaran sepenuhnya. Holistic, seluruh-bahagian, bermakna otak
kanan bermula dengan konsep total dan kemudiannya baru memandang pada bahagian-
bahagian yang sedikit.
Perkataan terakhir yang diperkatakan – Proses
otak kanan lebih mudah mengingati perkataan terakhir yang diperkatakan.
Tunggal vs Serentak (Sekaligus) – Proses otak
kanan biasanya berkehendak untuk melakukan dua atau lebih perkara dalam satu
masa. Proses otak kiri biasanya suka melakukan satu perkara dalam satu masa.
Habiskan satu projek sebelum memulakan yang lain.
Ingat cara otak memproses bukanlah baik atau buruk.
Keadaan mungkin mempengaruhi jika kualiti untuk menjadi asset atau kerosakan.
Situasi mempengaruhi apa yang perlu berlaku dan sebelah mana yang perlu
mengambil tempat. Idea seterusnya mungkin membantu mungkin dapat membantu anda
melihat bagaimana sesuatu situasi biasa mempengaruhi dominasi otak.
Melayani kreativiti merupakan skil (kemahiran) otak
kanan. Orang otak kanan mampu mengambil pola beberapa silang jahitan yang
berbeza, cantumkan dengan beberapa warna baru, dan membuat sesuatuyang baru.
Proses otak kiri hanya mengikut apa yang tersedia pada pola itu.Semasa memasak.
Proses otak kiri hanya menurut resepi secara tetap. Proses otak kanan suka
menggunakan kreativiti didalam dapur.
Bagaimana proses otak dicuci? Muncul desakan,
kepadatan. Proses otak kiri biasanya suka keteraturan dan arahan (peraturan).
Bayangan adalah mudah bagi kebanyakan proses otak kanan. Mereka berfikir dalam
gambaran. Proses otak kiri berfikir dalam perkataan dan menghadapi masaalah
menggambarkan.
Minta kepada sahabat mengambil pen atau pensil dan
lakarkan diatas kertas cara untuk sampai kerumah mereka.
Proses otak kiri biasanya melakarkan langkah satu
demi satu(step-by step direction). Manakala proses otak kanan biasanya
melakarkan peta. Sesetengah menggunakan proses yang lebih lengkap dengan
kedua-dua peta dan langkah(directions)nya sekali.
Perbezaan penggunaan bahagian otak membawa kepada
perbezaan karektoristik. Sebagai contoh, Proses otak kanan suka arahan dan
kestabilan; Proses otak kanan lebih menyukai corak kehidupan yang tidak rasmi
(Informal way).
Sementara mereka menghadapi masaalah untuk
mengeluarkan pendapat dengan pertuturan, Proses otak kanan lebih suka
menggunakan ujian bertulis. Orang yang menggunakan otak kiri biasanya suka
mempelbagaikan ujian.
Jika ada masa, anda mungkin hendak memperkatakan
tentang karektoristik beberapa orang yang berbeza yang mungkin menunjukkan
samaada mereka adalah pengguna otak kanan atau atau otak kiri.
Ringkasan
Otak kanan dan otak kiri mempunyai pertindihan
kemahiran dan perbezaan cara berfikir. Memahami perbezaan ini akan menambah
rasa menghargai diri dan orang lain. Masing-masing mempunyai kecenderungan
semulajadi berbanding satu sama lain. Yang mana lebih membawa kecenderungan,
kedua-dua belah otak digunakan dan pendapat yang mengubah proses kedua
belahnya. Matlamat utama ialah untuk memproses menggunakan seluruh otak.
“Sekali minda manusia diperluaskan dengan maksud
(idea) yang baru ,jangan berpaling ke dimensi (keadaan)sebelumnya”