KONSEP, MATLAMAT, OBJEKTIF DAN STRATEGI PELAKSANAAN
1. KONSEP
1.1 Aktiviti kokurikulum adalah
sebahagian daripada kurikulum sekolah, dan setiap murid harus melibatkan diri.
Aktiviti ini boleh dijalankan di dalam dan di luar bilik darjah, mengikut
kesesuaian sesuatu aktiviti. Dengan andaian bahawa muridmurid tidak mendapat
pengalaman tertentu di bilik darjah, maka aktiviti kokurikulum dapat
menyediakan pelbagai pengetahuan dan pengalaman untuk perkembangan mental,
minat, bakat, jasmani, rohani dan pembentukan nilai-nilai estetika serta sosial
yang positif.
1.2 Sebagai satu bidang
pendidikan, penglibatan semua murid dan anggota masyarakat adalah perlu,
berasaskan kepada anggapan bahawa:
1.2.1 Semua murid harus mempunyai
keseimbangan antara perkembangan mental (akademik) dengan perkembangan sahsiah
yang bersepadu (sosial, jasmani dan rohani);
1.2.2 Semua murid mempunyai minat
dan bakat yang boleh dikembangkan;
1.2.3 Semua murid boleh dididik,
dan boleh pula mendidik diri sendiri dan rakan sebaya;
1.2.4 Sekolah bertanggungjawab
melahirkan murid-murid untuk keperluan masyarakat dan negara;
1.2.5 Masyarakat turut
bertanggungjawab memainkan peranan mendidik murid-murid.
1.3 Definisi Kokurikulum Dalam
Program Pendidikan: Kokurikulum adalah sebahagian daripada Kurikulum
Kebangsaan. "Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang
termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan,
kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan, untuk membantu
perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani,
mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang
diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan."
Rujuk Subperaturan 3(1) dalam
Peraturan-peraturan (kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai
P.U.(A) 531/97.
1.4 Sebagai sebahagian daripada
Kurikulum Kebangsaan, maka pelaksanaan kokurikulum di sekolah adalah wajib. {Rujuk
Seksyen 18, Akta Pendidikan 1996
(Akta 550)} Kegagalan atau
keengganan melaksanakan kegiatan kokurikulum di
sekolah adalah suatu kesalahan dan
apabila disabitkan boleh didenda tidak
melebihi lima ribu ringgit atau
dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga
bulan atau kedua-duanya {Rujuk
Subseksyen 135(1) Akta Pendidikan 1996
(Akta 550)} dan jika
kesalahan itu dilakukan secara berterusan, maka apabila
disabitkan sedemikian, seseorang
itu dikenakan hukuman denda harian yang
tidak melebihi lima ratus ringgit
sebagai tambahan kepada apa-apa penalti lain
yang boleh dikenakan kepadanya di
bawah Akta ini berkenaan dengan
18
kesalahan itu, bagi setiap hari
kesalahan itu terus dilakukan. {Rujuk Subseksyen
135(2) Akta 550}.
1.5 Kokurikulum adalah ’kegiatan
kumpulan’.
Rujuk Warta Kerajaan No. 5652
Jilid 11/Bil.27 (Tambahan No. 2) bertarikh 28hb
Disember 1967, (Peraturan
Kursus Pengajian Sekolah 1956).
1.6 ’Kegiatan kokurikulum’ ertinya
apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan
daripada proses pengajaran dan
pembelajaran dalam bilik darjah yang
memberikan murid peluang untuk
menambah, mengukuh dan mengamalkan
pengetahuan, kemahiran dan nilai
yang dipelajari di bilik darjah.
Rujuk Peraturan 2 dalam
Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum
Kebangsaan) 1997 seperti dalam
Warta Kerajaan Jilid 42/No.11 (Tambahan No.
41), Perundangan (A)/P.U.(A)
196 bertarikh 21 Mei 1998.
1.7 Kokurikulum adalah kegiatan
atau aktiviti selain mata pelajaran yang diajarkan
dalam bilik darjah tetapi yang
dianggap sebagai sebahagian daripada kursus
pendidikan murid di sekolah
(misalnya kegiatan dalam persatuan-persatuan,
kegiatan sukan, dan lain-lain).
Rujuk Kamus Dewan (Edisi
Ketiga), Dewan Bahasa dan Pustaka (2002), m.s.
692.
1.8 Kokurikulum merupakan satu
saluran pembelajaran yang berasaskan gerak kerja
yang terancang. Gerak kerja ini
merupakan lanjutan daripada proses pengajaran
dan pembelajaran di bilik darjah.
Oleh itu aktiviti-aktiviti kokurikulum dapat
menyediakan peluang kepada murid
untuk menambah, mengukuh dan
mengamalkan pengetahuan, kemahiran
dan nilai-nilai yang telah dipelajari di bilik
darjah.
Rujuk Buku Penerangan Kurikulum
Bersepadu Sekolah Menengah, Dewan
Bahasa dan Pustaka (1992); m.s.
11).
1.9 Kokurikulum adalah bidang
pengajian luar bilik darjah atau yang tidak formal.
Rujuk Laporan Jawatankuasa
Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran,
Dewan Bahasa dan Pustaka
(1984), m.s. 269.
1.10Kokurikulum adalah wadah
pembinaan jasmani, emosi dan rohani dengan
menawarkan pelbagai pengetahuan,
pengalaman, kemahiran dan latihan,
berteraskan konsep pendidikan dan
pembangunan insan yang bersepadu dan
menyeluruh. Pengetahuan,
pengalaman dan kemahiran yang mengandungi unsurunsur
intelek, disiplin kendiri,
kepimpinan, keusahawanan, kreativiti dan inovasi,
kecintaan kepada alam semula jadi,
kewarganegaraan dan kesetiaan kepada
bangsa dan negara, kebudayaan,
integrasi nasional, dan sebagainya akan
membantu murid menentukan hala
tuju kehidupan masa depannya.
Rujuk Ramlan Abd. Wahab; Dewan
Masyarakat, Januari 2002, Kerangkraf
Publication Sdn. Bhd, m.s. 44.
1.11Kokurikulum adalah aktiviti
pembelajaran tidak formal yang berteraskan keperluan
pelajar mengalami sendiri
aktiviti-aktiviti kependidikan dalam keadaan sebenar.
Rujuk Ramlan Abd. Wahab; Dewan
Masyarakat, Januari 2002, Kerangkraf
Publication Sdn. Bhd. m.s. 44.
2. MATLAMAT
Matlamat utama aktiviti
kokurikulum adalah untuk merealisasikan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan.
3. OBJEKTIF
3.1 Menyemai kesedaran murid-murid
terhadap agama dan kepercayaan kepada
Tuhan;
3.2 Menyeimbangkan antara
perkembangan mental dengan perkembangan rohani,
jasmani dan emosi murid-murid;
3.3 Mengukuhkan perhubungan dan
pergaulan di kalangan murid dalam sekolah dan
di antara sekolah;
3.4 Membina dan meningkatkan minat
dan bakat murid-murid dalam aktiviti yang
diceburi;
3.5 Membina dan meningkatkan
disiplin murid;
3.6 Mewujudkan budaya sekolah yang
menarik dan menggembirakan;
3.7 Membina dan meningkatkan
kerjasama dan sumbangan hubungan dua hala antara
sekolah dan masyarakat;
3.8 Mewujudkan sekolah berwatak.
3.9 Menyediakan murid untuk
mengikuti program khidmat negara.
3.10Mengukuhkan integrasi nasional
4. STRATEGI DAN PELAKSANAAN
Untuk mencapai objektif tersebut,
berikut adalah beberapa strategi
pelaksanaannya:
4.1 Memberi wajaran yang sesuai
kepada aktiviti kokurikulum supaya kurikulum dan
kokurikulum boleh saling
melengkapi dalam proses pendidikan di sekolah;
4.2 Menambahkan bilangan pasukan
badan beruniform, persatuan/kelab, kelab
sukan dan permainan serta
mempelbagaikan aktiviti tersebut, dengan tujuan
memberi peluang kepada semua murid
melibatkan diri dengan aktif secara
individu atau kumpulan;
4.3 Melibatkan murid daripada semua
kaum dalam semua aktiviti kokurikulum, yang
sesuai, untuk tujuan pemupukan
perpaduan;
4.4 Melibatkan murid dan pihak
sekolah dalam aktiviti khidmat masyarakat;
4.5 Melibatkan Jawatankuasa
Bimbingan Murid Sekolah(JBPS), Persatua Ibu Bapa
Guru-Guru (PIBG), guru-guru dan
murid-murid dalam perancangan dan
pelaksanaan aktiviti kokurikulum;
4.6 Merekod dan menilai kemajuan
aktiviti kokurikulum yang dijalankan;
4.7 Menganjur dan mengelola
pertandingan yang melibatkan semua murid;
4.8 Menyelia dan menilai aktiviti
secara sistematik dan berterusan;
4.9 Memberi penghargaan dan
pengiktirafan kepada semua pihak, dari semasa
kesemasa.
20
4.10 Memberi penekanan terhadap
penghayatan agama dan nilai-nilai murni dalam
aktiviti kokurikulum.
4.11 Merancang dengan teliti aktiviti
kokurikulum bagi mencapai objektif yang
dikehendaki;
5. PANDUAN PELAKSANAAN
5.1 Kandungan Kegiatan
Kokurikulum Di Sekolah:
5.1.1 Kegiatan Kokurikulum di
sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan akan
mengandungi yang berikut:-
(a) penyertaan dalam sukan dan
permainan;
(b) penyertaan dalam persatuan dan
kelab;
(c) penyertaan dalam badan
beruniform; dan
(d) penyertaan dalam
kegiatan-kegiatan lain sebagaimana ditentukan oleh Menteri.
Rujuk Subperaturan 3(3) dalam
Peraturan-Peraturan Pendidikan
(Kurikulum Kebangsaan) 1997
yang diterbitkan sebagai P.U. (A) 531/97.
5.1.2 Kegiatan Kokurikulum di
sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan meliputi
kegiatan dalam persatuan yang
ditubuhkan di sekolah daripada kategori
berikut:-
(a) mata pelajaran yang diajar di
sekolah sebagaimana yang
dinyatakan dalam
Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum
Kebangsaan) 1997;
(b) hobi dan rekreasi;
(c) sukan dan permainan;
(d) badan beruniform; atau
(e) apa-apa persatuan lain yang
diluluskan oleh Pendaftar.
Rujuk Peraturan 4 dalam Peraturan-Peraturan
Pendidikan (Persatuan
Sekolah) 1998 yang diterbitkan
sebagai Warta Kerajaan Jil. 42/No. 11
(Tambahan No. 41), Perundangan
(A), P.U. (A) 196 bertarikh 21hb. Mei
1998.
5.2 Status Pelaksanaan
Kokurikulum Sekolah:
5.2.2 Matlamat gerak kerja kokurikulum
yang dikehendaki ialah penyertaan
oleh setiap orang murid yang
belajar di sekolah kerajaan atau bantuan
kerajaan. Setiap murid hendaklah
mengambil bahagian sekurangkurangnya
dalam salah satu gerak kerja
pasukan badan beruniform, satu
kegiatan persatuan atau kelab, dan
satu kegiatan sukan atau permainan.
Seberapa yang boleh, peningkatan
penyertaan murid-murid dalam
kegiatan pasukan badan beruniform
hendaklah diusahakan.
{Rujuk Subperkara 5.1 dalam
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985
KP(BS)8591/Jld. 11(29)
bertarikh 2hb. Januari 1985}.
5.2.3 Penyertaan semua guru adalah
dikehendaki bagi mempastikan
keberkesanan pelaksanaan gerak
kerja kokurikulum di sekolah.
{Rujuk Subperkara 5.2 dalam
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985
KP(BS)8591/Jld. 11(29) bertarikh
2hb. Januari 1985}.
21
5.2.4 Sekolah-sekolah, khususnya
yang kurang kemudahan untuk menjalankan
gerak kerja kokurikulum ini
hendaklah menggalakkan murid-muridnya
mengambil bahagian dalam membuat
kerja-kerja amal untuk masyarakat
setempat; bergotong royong
memperbaiki kawasan sekolah; dan dalam
pelbagai gerak kerja yang
menekankan perpaduan kaum,
ketatanegaraan, moral dan
sebagainya yang sesuai bagi pendidikan
menyeluruh dan pembentukan
keperibadian.
{Rujuk Subperkara 5.3 dalam
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985
KP(BS)8591/Jld. 11(29)
bertarikh 2hb. Januari 1985}.
5.2.5 Pelaksanaan kegiatan
kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan
prinsip penyertaan beramai-ramai
tanpa ada unsur-unsur diskriminasi
atau paksaan dan yang bercanggah
dengan Dasar Pendidikan
Kebangsaan dan Perlembagaan
Negara.
Rujuk Surat Pekeliling Ikhtisas
Bil. 16/2000, KP(BS)8591/Jld. XVI(16)
bertarikh 13 Nov. 2000.
5.2.6 Penyertaan murid dalam
aktiviti kokurikulum adalah wajib. Sehubungan
itu kehadiran murid dalam aktiviti
kokurikulum mestilah direkodkan.
Rujuk Surat Pekeliling Ikhtisas
Bilangan 1/1986, KP(BS)8591/Jld. 11/(41)
bertarikh 15 Januari 1986.
5.2.7 Kegiatan kokurikulum di
sekolah boleh dilaksanakan dengan
menggunakan penglibatan dan
kepakaran anggota-anggota masyarakat
setempat.
Rujuk Subperkara 5.2.3 dalam
Surat Pekeliling Ikhtisas Bilangan 4/1985,
KP. 8591-11(32) bertarikh 2hb
Februari 1985.
5.3 Peruntukan masa.
Peruntukan masa untuk kegiatan
kokurikulum seperti dalam Warta Kerajaan No.
5652 Jil. 11/Bil. 27 bertarikh
28 Disember 1967 adalah seperti berikut:-
5.3.1 Sekolah Menengah
Tingkatan Aliran Peruntukan Masa
Peralihan, 1,2, 3 & 6 180
minit seminggu
Sastera 180 minit seminggu
SRT 180 minit seminggu
4 & 5 Perdagangan 180 minit
seminggu
Sains 140 minit seminggu
Pertanian 140 minit seminggu
Teknik 100 minit seminggu
5.3.2 Sekolah Rendah
Tahun Peruntukan Masa
3 dan 4 60 minit seminggu
5 dan 6 120 minit seminggu
5.4 Tugas dan tanggungjawab
guru
5.4.1 Guru Besar/Pengetua sebagai
Penolong Pendaftar mempunyai kuasa
untuk melantik guru sebagai guru
penasihat bagi menjalankan tugas-
22
tugas dalam aktiviti kokurikulum
berdasarkan peruntukan yang sedia
ada.
Rujuk dalam Akta Pendidikan
1996 ( Akta 550 ), Bahagian 2.
5.5 Impak Kegiatan Kokurikulum
5.5.1 Sebagai kegiatan
kependidikan, kegiatan kokurikulum berfungsi untuk
membantu dan membolehkan
murid-murid:-
(a) mengamal dan mengukuhkan ilmu
pengetahuan yang diperolehi
di bilik darjah;
(b) mengaplikasikan ilmu
pengetahuan dan kemahiran yang
diperolehi melalui pembelajaran
formal di bilik darjah;
(c) mengalami sendiri situasi dan
proses yang menjana ilmu
pengetahuan, pengalaman dan
kemahiran yang telah dan akan
dipelajari dalam bilik darjah;
(d) melatih diri berdikari dan
memupuk sikap yakin kepada diri
sendiri;
(e) berinteraksi secara langsung
dengan alam sekitar untuk
mengukuhi keinsafan tentang
hakikat kewujudan dan
menyemarakkan perasaan penuh
kesyukuran serta menyedari
kebertanggungjawab diri sendiri ke
atas kelestarian dan
kesejahteraan alam semula jadi;
(f) mengembangkan bakat, minat dan
potensi diri sendiri dalam
bidang-bidang yang diceburi
(g) mengalami sendiri hakikat
pentingnya diri sendiri dan individu lain
mempunyai nilai-nilai murni
kemanusiaan dan keinsanan yang
luhur;
(h) mengalami sendiri hakikat
pentingnya perpaduan, kerjasama,
permuafakatan dan semangat
sepasukan;
(i) menguji dan mempertingkatkan
ciri-ciri kepemimpinan, ketabahan
dan kecekalan menghadapi masalah
dan cabaran;
(j) memanfaatkan peluang yang ada
dan meneroka peluang-peluang
baru untuk memajukan diri sendiri
dan rakan-rakan;
(k) memperoleh pengetahuan,
pengalaman, dan kemahiran baru
yang tidak mungkin diperolehi di
bilik darjah;
(l) meningkatkan kreativiti,
inovasi dan kekaryawanan dalam bidangbidang
yang diminati;
(m) memperluaskan persepsi dan
pandangan hidup.
(n) berinteraksi dengan
rakan-rakan, dan anggota masyarakat untuk
mewujudkan suasana yang harmoni,
ceria, aman dan sejahtera
serta saling bekerjasama;
(o) mengisi masa lapang dengan
kerja-kerja yang berfaedah di
samping membina kesihatan dan
kesejahteraan diri;
(p) memberi sumbangan tenaga,
idea, buah fikiran yang bernas,
khidmat dan kepakaran kepada yang
memerlukan;
(q) menyuburkan sifat-sifat
penyayang (caring), bertimbang rasa
(understanding), toleransi (tolerance),
menerima dengan senang
hati (acceptance), positivisme
(positivism), berbudi bahasa dan
bersopan santun (politeness), kepemimpinan
(leadership), empati
(empathy), dan tegas (assertive).
(r) memperkembangkan lagi
kesejahteraan dan ketangkasan
jasmani, ketenangan dan kematangan
emosi, keluhuran rohani,
dan kecemerlangan dan ketrampilan
intelek.
5.5.2 Unsur-unsur Kependidikan
Dalam Kokurikulum:
23
Unsur-unsur kependidikan yang
perlu dijelmakan dalam kegiatan
kokurikulum termasuklah yang
berikut:-
(a) Kepercayaan kepada Tuhan.
(b) Kesetiaan kepada Raja dan
Negara.
(c) Keluhuran Perlembagaan.
(d) Kedaulatan Undang-Undang.
(e) Kesopanan dan kesusilaan.
(f) Pendidikan Seumur Hidup.
(g) Keilmuan dan Kepengetahuan.
(h) Kemanusiaan yang murni.
(i) Disiplin dan
Kebertanggungjawaban.
(j) Protokol dan Etiket.
(k) Kemahiran berfikir.
(l) Ketahanan fizikal dan
semangat.
(m) Kreativiti dan inovasi.
(n) Kerjaya dan Keusahawanan.
(o) Kepemimpinan.
(p) Kepengerusan dan
kepentadbiran.
(q) Etika dan amanah.
(r) Komitmen, iltizam dan
dedikasi.
(s) Kesetiaan dan ketaatan.
(t) Kesukarelawanan.
(u) Kewarganegaraan dan
kemasyarakatan.
(v) Rekreasi dan riadah.
(w) Penyelidikan dan pembangunan.
(x) Kebudayaan dan kesenian.
(y) Komunikasi dan Pergaulan.
(z) Perpaduan dan integrasi
nasional.
(aa)Penilaian dan pengiktirafan.
(bb)Peningkatan kebolehan,
kemahiran dan kepakaran.
(cc)Penghargaan.
5.6 Kepentingan Kokurikulum
5.6.1 Matlamat Dasar Pendidikan
Kebangsaan ialah untuk mewujudkan suatu
bangsa bercorak Malaysia yang
bersatu padu dan dihormati. Hasrat ini
akan dapat dicapai jika generasi
muda sekarang dapat diberi pendidikan
yang seimbang dan sempurna.
Pendidikan yang seimbang dan sempurna
sentiasa memberi penekanan kepada
kedua-dua aspek iaitu akademik
dan gerak kerja kokurikulum. Ini
bermakna seseorang murid itu diberi
didikan yang menyeluruh merangkumi
aspek mental, fizikal, dan spiritual.
Y.A.B. Datuk Seri Abdullah Hj.
Ahmad Badawi (1985).
5.6.2 Penekanan baru kepada gerak
kerja kokurikulum di sekolah-sekolah
adalah sesuai dengan masa dan
keperluan pendidikan di negara kita
sekarang. Ini akan menjadikan
pendidikan yang menyeluruh merangkumi
bidang akademik dan kokurikulum.
Kedua-dua bidang ini seharusnya
digabungkan, diberi penekanan
baru, dan diberi penilaian dan
pengiktirafan yang sesuai supaya
keseluruhan murid dan guru dapat
memahami konsep pendidikan yang
berasaskan kepada penekanan yang
sama kepada bidang kokurikulum dan
bidang akademik.
Dato' Abdul Rahman Hj. Arshad
(1985)
24
5.6.3 Gerak kerja kokurikulum
"… adalah penting untuk menyemai, memupuk
dan menanam perasaan kekitaan atau
pun 'esprit de corps' di antara
murid-murid pelbagai keturunan
yang mempunyai latar belakang dan
cara hidup yang berlainan. Ia juga
bertujuan melatih murid-murid supaya
bersikap bertanggungjawab.
Kegiatan ini juga boleh melatih mereka
berdisiplin, berdikari dan
berkemahiran dalam sesuatu lapangan yang
mereka sertai."
Laporan Jawatankuasa Kabinet
Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran
(1979).
5.6.4 Dengan andaian bahawa
murid-murid tidak dapat pengalamanpengalaman
tertentu di bilik darjah, maka
gerak kerja kokurikulum boleh
menyediakan pengetahuan dan
pengalaman tersebut bagi
perkembangan mental, minat, bakat,
jasmani, rohani, dan pembentukan
nilai-nilai estetika serta sosial
yang positif.
Buku Panduan Pengurusan Gerak
Kerja Kokurikulum Sekolah Menengah
Kementerian Pendidikan Malaysia
(1989).
5.6.5 Peranan dan tanggungjawab
utama sekolah bukan hanya semata-mata
kepada menyampaikan ilmu
pengetahuan dan memupuk kemahirankemahiran
tertentu kepada murid-murid,
bahkan juga bagi melahirkan
murid-murid yang dapat memberi
sumbangan ke arah hidup yang
harmonis, bersatu padu,
bertolenrasi, berdisplin, dan mempunyai sahsiah
yang baik, iaitu yang mempunyai
sikap serta menghayati nilai-nilai hidup
berasaskan prinsip-prinsip
Rukunegara.
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.
1/1985.
5.6.6 Pada keseluruhannya, setakat
ini sekolah-sekolah telah dapat melahirkan
murid-murid yang berjaya dalam
bidang akademik melalui kurikulum yang
sedia ada. Sungguh pun demikian,
melalui kurikulum sahaja, seperti
matapelajaran-matapelajaran Sivik,
Sejarah, Geografi dan
Kesusasteraan, misalnya, belum
boleh menjamin tercapainya matlamat
bagi melahirkan murid-murid yang
mempunyai nilai-nilai akhlak,
kesusilaan dan ketatanegaraan
sepenuhnya atau yang mempunyai
semangat patriotik yang tinggi. Sekarang
terdapat tanda-tanda yang
menunjukkan pembentukan sahsiah
secara menyeluruh di kalangan
murid-murid amnya, belum dapat
tercapai sepenuhnya seperti mana
yang diharapkan
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.
1/1985.
5.6.7 Seperti mana kurikulum,
gerak kerja kokurikulum juga mempunyai
peranan dalam pembentukan
perkembangan jasmani dan rohani muridmurid.
Oleh yang demikian, kokurikulum
juga seharusnya dapat
dititikberatkan oleh
sekolah-sekolah.
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.
4/1995.
5.6.8 Dalam konteks pendidikan
kebangsaan, kegiatan kokurikulum merupakan
satu program penting demi
membangunkan potensi murid secara
menyeluruh. Secara umum kegiatan
kokurikulum yang sedia ada telah
berjaya membina disiplin murid
serta meningkatkan minat mereka
terhadap pembelajaran.
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.
4/1995.
25
5.6.9 Sekolah-sekolah yang tidak
memberi keutamaan yang sewajarnya bagi
mengimbangkan antara kepentingan
gerak kerja kokurikulum dengan
akademik dan kurang pula
menekankan tentang penyertaan menyeluruh
murid-murid dalam gerak kerja
tersebut, boleh menyebabkan pendidikan
menyeluruh tidak dapat dicapai.
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.
7/1988.
5.6.10 Kementerian Pendidikan
sentiasa menggalakkan penyertaan para murid
dalam apa jua aktiviti sukan dan
memperakukan bahawa sukan
sememangnya penting untuk membina
ketahanan diri dan kesihatan di
samping memupuk perkembangan
jasmani, rohani, dan emosi muridmurid.
Di samping itu, sukan sebagai
sebahagian daripada kegiatan
kokurikulum yang diwajibkan di
sekolah-sekolah adalah juga merupakan
satu-satunya saluran yang berkesan
bagi memupuk persefahaman dan
perpaduan di kalangan murid.
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.
7/1988.
5.6.11 ''… Kementerian Pendidikan
Malaysia telah membuat keputusan dan
menetapkan bahawa dasar dan syarat
pemilihan murid ke tingkatan satu
di Sekolah Berasrama Penuh (SBP)
bermula kemasukkan tahun 2000,
memberi penekanan utama kepada
penglibatan dan pencapaian murid
dalam aspek kepimpinan, sukan dan
kokurikulum di samping
mengekalkan syarat kecemerlangan
akademik.''
Dato Dr Abdul Shukor bin
Abdullah, Ketua Pengarah Pendidikan
Malaysia dalam surat
KP(BS)8575-196 Jld. IV(26) bertarikh 2 Jun 1999.
5.6.12 Sesuai dengan matlamat
Falsafah Pendidikan Kebangsaan, Kementerian
Pendidikan Malaysia ingin
menegaskan bahawa murid-murid di sekolah
perlu diberi ruang unutk
mengembangkan potensi mereka secara
menyeluruh dan bersepadu agar
mereka menjadi insan yang seimbang
dari segi intelek, rohani, emosi
dan jasmani. Berbagai-bagai cara boleh
dilakukan di peringkat sekolah
supaya perkembangan potensi individu
dapat disesuaikan dengan minat dan
bakat murid itu sendiri.
Surat Pekeliling Ikhtisas
Bil.18/2000
5.6.13 "I don’t believe in
purely academic achievements. I read law to help me
draft agreements. I learnt
accountancy to understand finance. But
academic intelligence alone
doesn't make you successful. You must know
how to turn what you know into ringgit
and sen. In short, you need a
"Master's in Common
Sense" and a "Bachelor's in Streetsmart" more than
a MBA and Ph.D. There's no substitute
for the "University of Hard
Knocks" in life. A university
degree alone could produce a manager, I
suppose."
Datuk Maznah Hamid; Going
Places, June 2002; p.16.
5.6.14 True co-curriculum in
education enable everyone to become the person
he or she to fully capable of
becoming and the person they dream of
being.
Anonymous; 2002.
5.6.15 "True education means
building on your skills. People skills,
communication skills, living
skills, thinking skills, accelerated learning,
26
speed reading, how to realise your
vision and dreams, etc. True
education shapes you to maximise
your creativity and use what you have
learn to become the best that you
are in whatever field."
Datuk Maznah Hamid; Going
Places; June 2002, p.16.
5.6.16 "… perpaduan akan
terus menjadi agenda utama bagi memupuk
perpaduan kaum melalui sistem
pendidikan di negara kita. Kita akan
terus mempergiatkan lagi program
dan aktiviti yang melibatkan
penyertaan murid dari pelbagai
kaum untuk memupuk perpaduan,
terutamanya melalui kegiatan
kokurikulum seperti program sukan dan
berpersatuan."
Y. B. Tan Seri Dato' Seri Musa
bin Mohamad, Menteri Pendidikan
Malaysia; dalam Perutusan Tahun
Baru 2002.
5.6.17 The object of education, in
very general terms, is to provide pupils and
students with the means for understanding
their society and its structures,
and to open up for them a way of
creating 'meaning' out of their
environment and their
relationships. This is certainly a part of what culture
implies, and from an educational
point of view it will mean, in specific
terms, that the child is assisted
both in language and thought to classify
and provide meaning and
relationships to things, ideas and events.
Ivor Morrish, The Sociology of
Education: An Introduction (2nd Edition,
1978), London, George Allen
& Unwin, m.s. 59.
5.6.18 “...sebagai contoh terdapat
murid yang mengumpul 80 mata gagal
mengikuti kursus perubatan apabila
mendapat tiga mata untuk kegiatan
kokurikulum. Pada masa yang sama,
ada murid yang berjaya mengikuti
kursus perubatan walau pun
mendapat 76 mata apabila diberi lapan mata
untuk kokurikulum…”
N. Marimuthu, Setiausaha Agung
Gabungan Persatuan Pengguna-
Pengguna Malaysia (FOMCA),
Utusan Malaysia 18 Mei 1998
6. Fungsi Aktiviti
Kokurikulum
Aktiviti kokurikulum mempunyai
fungsi-fungsi yang tertentu. Antaranya ialah:
6.1 Pengukuhan dan Pengayaan
Pengetahuan yang diperoleh
daripada mata pelajaran akademik dapat
diperkukuhkan dan diamalkan
melalui aktiviti kokurikulum. Aktiviti ini juga
dapat memberi peluang kepada
murid-murid mamahami konsep latihan dalam
bidang tertentu dengan menggunakan
pengetahuan tersebut dalam konteks
yang lebih bermakna dan realistik.
Di samping itu, cara begini juga dapat
memberi pengalaman yang mungkin
tidak terdapat di dalam bilik darjah.
Segala aktiviti kokurikulum hendaklah
dirancang terlebih dahulu supaya selaras
dan saling melengkapi dengan apa
yang diajar di bilik darjah. Ini boleh
membantu murid-murid meningkatkan
lagi prestasi mereka dalam pelajaran.
Berikut adalah beberapa contoh
aktiviti kokurikulum yang berfungsi bagi
pengukuhan dan pengayaan:
6.1.1 Aktiviti Pergerakan Pasukan
Pakaian Seragam:
Pertolongan Cemas:
Aktiviti ini dapat memberi peluang
kepada murid mencuba pengetahuan/
pengalaman tentang cara-cara
memberi rawatan kecemasan serta
menggunakan pengetahuan yang
dipelajari dalam mata pelajaran sains.
Perkhemahan:
Aktiviti ini antara lain dapat
memberi peluang kepada murid
menggunakan pengetahuan membaca
peta (geografi), di samping dapat
memberi pengetahuan dan pengalaman
kepada murid tentang cara hidup
berdikari, semangat kembara,
berani dan berikhtiar.
Kawat Kaki:
Aktiviti ini dapat mengujudkan
disiplin dalam pasukan, semangat
berkerjasama, menurut perintah
serta melatih kepimpinan.
6.1.2 Aktiviti Persatuan / Kelab:
Berikut adalah beberapa contoh
aktiviti kokurikulum yang berfungsi bagi
pengukuhan dan pengayaan:
Kuiz:
Aktiviti ini antara lain dapat
memberi peluang kepada murid-murid
menambah pengetahuan dalam mata
pelajaran yang berkaitan.
Bahas dan Pidato:
Aktiviti ini antara lain memberi
peluang kepada murid-murid
menggunakan kemahiran bahasa dalam
memberi dan mematahkan
hujah dengan menggunakan fakta.
Projek Membuat Kincir Air:
Aktiviti ini antara lain dapat
memberi peluang kepada murid-murid
menggunakan pengetahuan mereka
dalam matematik, fizik dan geografi,
di samping dapat meningkatkan daya
kreativiti dan kemahiran hidup.
6.1.3 Aktiviti Sukan / Permainan:
Olahraga:
Aktiviti ini dapat memberi
pengetahuan kepada murid-murid tentang ilmu
anatomi, iaitu berkenaan sistem
otot dan pembinaan otot yang kuat. Ini
bukan sahaja dapat memperkukuhkan
pelajaran mengenai biologi tetapi
murid juga akan dapat memahami
konsep latihan dalam sukan dan
menggunakan pengetahuan yang ada
dalam latihan itu.
Bola Sepak:
Aktiviti ini dapat menimbulkan
semangat berpasukan, persefahaman,
bekerjasama, ketabahan,
ketangkasan, berdisiplin, ketahanan diri dan
ketepatan membuat keputusan. Ia
memberi peluang kepada muridmurid
memperkukuhkan dan memperkayakan
pendidikan jasmani, nilai
agama dan moral, sivik dan
lain-lain.
6.2 Khidmat Masyarakat
28
Murid, guru dan kakitangan sekolah
boleh memberi khidmat kepada masyarakat
dan begitulah sebaliknya.
Tujuannya adalah untuk memupuk hubungan dua
hala antara sekolah dan masyarakat
serta menyemai semangat berkhidmat,
bekerjasama dan saling membantu
antara satu sama lain.
6.2.1 Sumbangan Sekolah Kepada
Masyarakat:
Sekolah dapat menggunakan aktiviti
kokurikulum sebagai satu sumber
bagi murid-murid mempraktikkan dan
mengukuhkan segala pengetahuan
yang diperolehi kepada masyarakat.
Contohnya, melalui aktiviti
Persatuan Bulan Sabit Merah, murid
dapat pendedahan serba sedikit
ilmu kesihatan dan cara-cara
rawatan asas kepada masyarakat
setempat. Di samping itu, banyak
lagi aktiviti khidmat masyarakat yang
dapat menimbulkan suasana hubungan
dua hala seperti bergotongroyong,
membersihkan masjid/surau, kawasan
perumahan/bandar,
mengadakan minggu kerja, ceramah,
bimbingan dan latihan tertentu.
6.2.2 Sumbangan Masyarakat
Kepada Sekolah
Masyarakat boleh memberi sumbangan
dengan cara membantu sekolah
dalam bentuk material , tenaga,
usaha , buah fikiran dan kepakaran.
Antaranya ialah :
a. Mengutip derma dan mendapatkan
kemudahan-kemudahan
tertentu bagi melengkapkan
peralatan kokurikulum sekolah seperti
peralatan sukan, pakaian, komputer
dan lain-lain;
b. Memberi ceramah, tunjuk ajar
tentang perkara-perkara seperti
dalam bidang kerjaya, bimbingan
dan latihan dalam kemahiran
tertentu, seperti menganyam,
membuat tembikar, menjahit,
menekat, silat, mengukir, membuat
alat-alat permainan tradisi dan
sebagainya;
c. Memberi bantuan kepada murid;
d. Mengadakan projek anak angkat;
e. Mengadakan rumah terbuka pada
hari-hari perayaan khusus untuk
murid-murid daripada pelbagai
kaum;
f. Membantu sekolah dalam
pengelolaan sukan, bergotong-royong,
membersih dan mengindahkan
sekolah.
6.3 Hobi dan Rekreasi
Dengan melibatkan diri dalam
aktiviti kokurikulum, murid dapat memperolehi
pengetahuan dan kemahiran, di
samping dapat mengisi masa lapang mereka
dengan berfaedah serta membina
kesihatan fizikal dan mental.
Aktiviti ini juga dapat memberi keseronokan
kepada murid. Antara contoh aktiviti
ialah membaca, bersukan,
berternak, berkebun, menanam bunga,
menghias/menggubah, menyanyi,
bermain alat-alat muzik, menulis sajak/
cerpen/syair/rencana, melukis
kartun, mengumpul setem/daun-daun kayu/
keratan akhbar, membuat model,
mengukir dan memancing.
6.4 Kerjaya
29
Aktiviti kokurikulum dapat memberi
asas kerjaya kepada murid. Ia juga dapat
membantu dan melengkapi pengajaran
dan pembelajaran serta dapat
menimbulkan kesedaran dan
penyediaan pemilihan kerjaya murid.
Pengetahuan dan kemahiran ini
sangat berguna apabila mereka memasuki
dunia pekerjaan kelak. Aktiviti
ini boleh dijalankan secara kumpulan atau individu
dan tidak hanya terbatas kepada
kemudahan dan peralatan atau kepakaran
yang ada di sekolah itu sahaja.
Sekolah yang mempunyai masalah ini bolehlah
berusaha mendapatkannya daripada
sekolah lain atau masyarakat setempat.
6.4.1 Contoh aktiviti yang
berkaitan dengan mata pelajaran
Kemahiran Hidup : seni bina,
pertukangan, membaiki radio
dan TV, mekanik, kimpalan dan
lain-lain.
Sains Pertanian : berkebun,
berternak dan lain-lain.
Ekonomi Rumah : gubahan, jahitan,
memasak, perhiasan
Tangga dan lain-lain.
Seni Lukis : seni lukis, tenunan,
kraftangan,
seni ukir, anyaman, membuat
gasing,
wau, tembikar, papan congkak,
sangkar burung, tudung saji dan
lain-lain.
Aktiviti seperti ini juga dapat
meningkatkan daya kreatif dan pengetahuan
murid terhadap aktiviti yang
dijalankan oleh institusi luar sekolah dalam
bidang-bidang tertentu, di samping
dapat menarik minat mereka terhadap
aktiviti kokurikulum. Dalam hal
ini, pihak sekolah haruslah sentiasa
berusaha mengadakan aktiviti yang
baru dan lebih menarik.
6.4.2 Contoh aktiviti yang
berkaitan dengan pandangan dan pengetahuan
bidang kerjaya:
Ceramah, pameran, kajian atau
lawatan tentang jenis dan pekerjaan
yang terdapat dalam perkhidmatan
separa kerajaan, swasta dan
perseorangan. Ini termasuklah
bidang pekerjaan seperti pasukan polis,
tentera ,bomba, pentadbiran,
perusahaan, perkilangan, perniagaan, dan
lain-lain perkhidmatan sosial dan
profesional.
6.5 Perkembangan Diri Individu
Semua aktiviti kokurikulum dapat
memberi peluang kepada murid melatih diri
sendiri untuk kesihatan diri,
berdisiplin, memupuk minat dan bakat serta
membina semangat untuk menghayati
nilai perpaduan dan kewarganegaraan.
6.5.1 Kesihatan
Aktiviti kokurikulum dapat
digunakan untuk melatih murid membiasakan
penjagaan kebersihan diri,
antaranya melalui aktiviti berikut:
a. Pasukan Badan Beruniform yang
mementingkan pakaian dan
perawakan yang kemas dan teratur;
b. Pertolongan cemas yang
mementingkan kebersihan dan langkahlangkah
keselamatan untuk mengelakkan
kemalangan:
c. Latihan sukan yang mementingkan
kesihatan:
30
d. Kerja-kerja amal dan ibadah.
6.5.2 Peningkatan Disiplin
Aktiviti kokurikulum dapat meningkatkan
dan memperkukuhkan disiplin
murid ke arah pembinaan sahsiah
yang bersepadu.
6.6 Ciri-Ciri Murid Yang
Dihasratkan Melalui Aktiviti Kokurikulum
6.6.1 Celik huruf dan menguasai
kemahiran membaca, menulis dan mengira.
6.6.2 Menguasai kemahiran dan kaedah
asas belajar.
6.6.3 Menyedari dan memahami
kepentingan dan faedah pengetahuan dan
kemahiran bagi diri sendiri.
6.6.4 Mengetahui dan mengamalkan
pelbagai kaedah memperoleh ilmu
pengetahuan dan kemahiran.
6.6.5 Menggunakan ilmu pengetahuan
dan kemahiran bagi mengurus hal-hal
berkenaan kehidupannya.
6.6.6 Mampu dan berkebolehan
menyelesai masalah dan membuat keputusan
dengan bijaksana.
6.6.7 Berusaha mencari dan
memperolehi ilmu pengetahuan dan kemahiran
baru.
6.6.8 Memikir dan menemukan ilmu
pengetahuan, kemahiran, pendekatan dan
teknologi baru.
6.6.9 Bersungguh-sungguh mencari
dan mencintai ilmu untuk mengetahui
rahsia dan nikmat kehidupan yang
diberikan Tuhan.
6.6.10 Menjadikan ilmu pengetahuan
sebagai pembimbing kehidupan.
6.6.11 Terus belajar dan meningkatkan
pengetahuannya.
6.6.12 Senantiasa bersiap sedia
untuk belajar.
6.6.13 Suka dan gembira belajar.
6.6.14 Sihat tubuh badannya dan
terhindar daripada bahaya.
6.6.15 Senantiasa hadir sekolah
dan berada dalam sistem pendidikan.
6.6.16 Menghayati dan mengamalkan
gaya hidup sihat.
6.6.17 Berbudi pekerti mulia dan
menghayati nilai-nilai murni terpuji.
6.6.18 Menjaga dan mengurus
kebajikan, keselamatan dan kebersihan serta
kesihatan diri.
31
6.6.19 Mendapat layanan dan
perhatian yang cukup dan saksama semasa
mengikuti pelajaran.
6.6.20 Menerima sokongan dan
kemudahan yang mencukupi untuk belajar.
6.6.21 Maju dan menunjukkan
perubahan yang lebih baik bagi setiap tingkat
pelajaran dari semasa ke semasa.
6.6.22 Mendapat peluang dan
cabaran bari bagi menyuburkan pembelajaran
dan kebajikan diri.
6.6.23 Mendapat peluang dan
cabaran baru mengembangkan bakat dan
potensi.
6.6.24 Berpeluang mengembangkan
keintelektualan masing-masing.
6.6.25 Mengetahui bakat dan
potensi diri dan berusaha membangunkannya.
6.6.26 Suka berbakti kepada rakan,
keluarga, sekolah dan masyarakat.
6.6.27 Suka mencipta dan berkarya.
6.6.28 Berani bersaing dan
bertanding.
6.6.29 Berani merebut, meneroka,
dan mencipta peluang.
6.6.30 Rajin dan bijaksana membuat
penyelidikan dan meneroka dapatandapatan
baru.
6.6.31 Menguasai teknologi
pembelajaran terkini.
6.6.32 Mampu memimpin diri sendiri
dan rakan-rakan.
6.6.33 Mampu mengemukakan
idea-idea yang kritis, analitis dan kreatis secara
berhemah dan spontan di hadapan
khalayak.
6.6.34 Mampu berkomunikasi secara
berhemah, bijaksana dan berkesan.
6.6.35 Mampu melahir dan meluahkan
perasaan secara berhemah, bijaksana
dan berkesan.
6.6.36 Mampu berdikari dan
menyumbang kepada kemakmuran dan
kesejahteraan sekolah, dan
masyarakat.
6.6.37 Berketrampilan dalam pelbagai
bidang.
6.6.38 Mencintai alam sekitar.
6.6.39 Mempunyai dan
merealisasikan sifat penyayang.
6.6.40 Mencintai bangsa dan
negara.
6.6.41 Bersyukur, bertawakal,
beriman dan bertakwa