PENGENALAN
1. Rejab ertinya “Mulia”. Bulan
Rejab adalah bulan mulia. Ia diberi nama sedemikian kerana bangsa Arab dahulu
sangat memuliakan bulan ini dengan 4 cara iaitu: -
(i) Tanggal 1hb Rejab
mereka menyembelih anak unta sebagai qurban.
(ii) Tanggal 1hb Rejab
mereka akan membuka pintu Ka’abah siang dan malam agar dapat beribadah dengan
sepuasnya.
(iii) Tanggal 10hb
Rejab mereka kembali menyembelih qurban tetapi tidak lagi anak unta. Amalan
ini telah dibatalkan setelah datangnya Islam.
(iv) Bulan diharamkan
berperang, setelah datangnya Islam amalan ini juga telah dibatalkan.
2. Tanggal 27hb Rejab
berlakunya peristiwa penting dalam kehidupan Rasulullah SAW iaitu Isra’
dan Mi’raj. Terdapat khilaf di kalangan ulama’ mengenai
tarikh sebenar berlakunya peristiwa ini tetapi jumhur ulama’bersepakat
menerima ianya berlaku pada 27hb Rejab. Tarikh berlakunya Isra’ dan Mi’raj tidaklah
penting tetapi umat Islam wajib meyakini bahawa peristiwa ini benar-benar
berlaku ke atas tubuh mulia Rasulullah SAW berdasarkan dalil qatie dari
al-Quran dan hadis-hadis sahih.
3. Pada bulan ini juga
berlakunya peperangan Tabuk pada tahun 9 Hijrah iaitu peperangan terakhir yang
disaksikan oleh Rasulullah SAW.
BULAN REJAB
MENURUT AL-QURAN
Al-Quran tidak menyebut
secara khusus mengenai bulan Rejab dan kelebihannya melainkan terdapat dua
surah yang menyentuhnya secara tidak langsung iaitu surah al-Baqarah (ayat 194
dan 217) dan surah at-Taubah (ayat 2, 36 dan 37). Di antara dalil al-Quran
ialah firman Allah SWT yang bermaksud:-
“Bulan haram
dengan bulan haram, dan pada sesuatu yang patut dihormati,…”
(Al-Baqarah: 194)
“Sesungguhnya
bilangan bulan pada sisi Allah ialah 12 bulan, dalam ketetapan Allah di waktu
Dia menciptakan langit dan bumi, di antara 4 bulan haram ¹ …”
(At-Taubah: 36)
Ulama berselisih pendapat
kenapa bulan-bulan ini (bulan Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rejab)
dinamakan bulan haram. Pertama, dikatakan bahawa ia
disebabkan kebesaran kehormatannya, sebagaimana besarnya dosa yang dikira jika
dilakukan dalam bulan itu.
Ibn Abbas berkata bahawa sesungguhnya Allah
mengkhususkan keempat-empat bulan itu, sebagaimana ganjaran besar untuk amalan
soleh yang dilakukan dalam bulan itu.
Kedua, dikatakan juga ia dinamakan bulan haram
lantaran pengharaman peperangan dilakukan dalam bulan itu dan ia dalah amat
dikenali pada masa jahiliyah dan dikatakan juga ia dilakukan sejak zaman Nabi
Ibrahim a.s.
(1) Maksudnya antara
lain ialah: bulan haram (bulan Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rejab)
Dikatakan juga oleh ulama
bahawa keempat-empat bulan itu dinamakan haram berikutan pengharaman peperangan
disebabkan ibadah haji dan umrah yang dilakukan dalam bulan haram itu. Bulan
Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram adalah tiga bulan yang berturutan. Maka,
diharamkan bulan Zulkaedah lantaran bakal haji melakukan perjalanan ke Makkah
dalam bulan itu. Bulan Zulhijjah disebabkan ibadah haji dilakukan dalam itu dan
bulan Muharram pula mereka yang mengerjakan ibadah haji akan kembali ke tempat
masing-masing. Pengharaman ini bagi membolehkan mereka yang mengerjakan haji
berasa aman terhadap keselamatan diri. Rejab pula diharamkan lantaran ibadah
umrah dilakukan dalam bulan itu pada pertengahan tahun.
BULAN REJAB
MENURUT AS-SUNNAH
Berdasarkan dalil al-Quran
jelas menunjukkan bahawa bulan Rejab termasuk dalam bulan-bulan yang sangat
dimuliakan atau dipanggil juga Al-Ashhur Hurum. Perlu ditegaskan
bahawa melakukan puasa dalam bulan-bulan ini adalah dituntut (mandub). Ada
hadis yang menyebut bahawa Rasulullah SAW menyuruh para sahabat melakukan puasa
sunat dalam bulan Al-Ashhur Hurum. Berpuasa dalam bulan Rejab
adalah dituntut tetapi tiada satu hadis sahih yang mebuktikan bahawa berpuasa
pada hari-hari tertentu dalam bulan Rejab akan mendapat ganjaran istimewa.
Dalam satu riwayat datang
seorang lelaki dari Bahilah datang menemui Rasulullah SAW dan bertanya, “Ya
Rasulullah, saya adalah lelaki yang datang menemui anda pada tahun pertama”
Ujar Nabi SAW, “Kenapa keadaanmu telah jauh berubah padahal dahulunya kelihatan
baik? Kata lelaki itu, “Semenjak berpisah dengan anda, saya tidak makan
hanyalah di waktu malam” Maka tanya Rasulullah SAW “Kenapa kamu seksa dirimu?” Lalu
sabdanya “Berpuasalah pada bulan sabar – yakni bulan Ramadan dan satu hari dari
setiap bulan!” Tambahlah buatku kerana saya kuat melakukannya! Ujar lelaki itu. “Berpuasalah
dua hari! Sabda Nabi. “Tambahlah lagi!” Mohon lelaki itu pula. Maka
Nabi SAW bersabda “Berpuasalah dalam bulan suci (haram) lalu berbukalah!
(kemudian diulangi sebanyak tiga kali) sambil mengucapkan itu Nabi SAW memberi
isyarat dengan jari-jarinya yang tiga, mula-mula digenggam lalu dilepaskan” (Riwayat
Ahmad, Abu Daud, Ibn Majah dan Baihaqi dengan sanad yang baik).
Berpuasa dalam bulan-bulan
haram iaitu empat bulan, tiga bulan berturut-turut (Zulkaedah, Zulhijjah dan
Muharram) dan satu bulan berasingan (Rejab) adalah sebaik-baik bulan untuk
berpuasa selepas Ramadan.Sebaik-baik bulan haram ialah Muharram diikuti dengan
Rejab dan seterusnya. Keempat-empat Imam Mazhab sepakat mengatakan bahawa
berpuasa dalam bulan haram sangat dituntut namun adalah makruh memilih
bulan Rejab sahaja untuk berpuasa.
Terdapat satu hadis yang
bertaraf hasan menceritakan bahawa Rasulullah SAW telah berpuasa (di dalam
bulan Rejab) lebih banyak daripada bulan Sya’aban dan bila ditanya, baginda
menyatakan, kerana ia (Rejab) bulan pengampunan di antara Rejab dan Ramadan. Ada
sebahagian masyarakat berpuasa berturut-turut (Rejab, Sya’aban dan Ramadan) di
ketiga-tiga bulan. Ini bukannya dari Rasulullah SAW, bukan dari sahabat dan
salafussoleh. Yang terlebih baik ialah berpuasa sebahagiannya atau berpuasa
selang sehari dan bukan berterusan. Inilah sunnah Rasulullah SAW.
PERSELISIHAN
PENDAPAT MENGENAI HADIS-HADIS BERKAITAN
KELEBIHAN BULAN
REJAB
Memang terdapat banyak
hadis yang menyebut secara khusus mengenai kelebihan-kelebihan yang terdapat
dalam bulan Rejab. Ulama berselisih pendapat sama ada hadis-hadis ini
boleh diterima untuk diamalkan atau ditolak berdasarkan penilaian hadis-hadis
yang diklasifikasikan sebagai dha’if, sangat dha’if dan maudhu’ (palsu).
Sebahagian ulama dan para pendakwah masa kini mengambil sikap berhati-hati dan
sebahagiannya menolak hadis-hadis ini dan melarangnya disampaikan kepada
masyarakat. Di antara contoh hadis-hadis mengenai bulan Rejab yang adalah
seperti berikut: -
Sabda Rasulullah SAW yang
bermaksud;
· “Rejab bulan
Allah, Sya’aban bulanku (Nabi Muhammad SAW), Ramadan bulan umatku”.
(Hadis ini dikatakan mun’kar ²
bahkan dianggap maudhu’ dan tiada padanya nilai ilmiah yang boleh
dipertanggungjawabkan)
· “Dalam syurga ada
sebuah sungai bernama Rejab, airnya lebih putih daripada susu, lebih manis
daripada madu. sesiapa berpuasa dalam bulan Rejab, nescaya diberi minum air
sungai itu”.
(Hadis ini juga dhai’f)
· “Sesiapa berpuasa
sehari dalam bulan Rejab, sama seperti ia berpuasa sebulan. Sesiapa berpuasa 7
hari nescaya ditutup daripadanya 7 pintu neraka Jahannam. Sesiapa berpuasa
8 hari, nescaya dibuka 8 pintu syurga”. (Hadis ini dha’if)
Perbahasan: Penentuan sesuatu hadis sama ada ianya
sahih, hasan, dha’if dan sebagainya disebabkan olehperawi (pembawa)nya.
Ini memerlukan satu perbincangan yang panjang. Kita bersetuju bahawa apabila
sesuatu hadis yang hendak disampaikan oleh seseorang penceramah, beliau
hendaklah menyebut kedudukan hadis tersebut dan siapa yang meriwayatnya. Perlu
dijelaskan di sini bahawa adalah tidak patut hanya disebabkan hadis itu dha’if,
maka ia perlu diketepikan dan ditolak mentah-mentah. Hadis dha’if adalah tetap
hadis dan ia bukannya maudhu’. Penilaian ulama terhadap perawi sesuatu
hadis adalah berbeza-beza. Seseorang ulama hadis mungkin menilai hadis itu
dha’if atau maudhu’ pada kajiannya sahaja akan tetapi kepada ulama hadis yang
lain ia tidak begitu. Sekiranya seorang atau dua ulama yang
menilai sesuatu hadis itu dha’if tidaklah sampai menjejaskan hadis tersebut.
Mungkin di antara perkara ganjil yang terdapat di dalam hadis yang dianggap
dha’if ialah besarnya ganjaran pahala yang dijanjikan apabila kita melakukan
sesuatu amalan yang dianggap sedikit. Perkara ini janganlah dijadikan persoalan
kerana ganjaran yang besar itu hanya pada anggapan akal fikiran kita sahaja
tetapi ianya adalah kecil di sisi Allah SWT yang Maha Kaya dan Maha Pemurah
untuk hamba-hambaNya yang sentiasa mencari dan mengharapkan rahmat serta
keredhaanNya.
Selain berpuasa di bulan
Rejab, kita dianjurkan memperbanyakkan berdoa’, solat sunat, berselawat,
bersedeqah, beristighfar, membaca al-Quran dan berzikir. Dalam kitab Raudhoh
Imam Nawawi ada menyebutkan “Malam awal Rejab mustajab doa’nya”.
Marilah sama-sama kita
merebut peluang-peluang keemasan yang terdapat dalam bulan Rejab ini dengan
memperbanyakkan amalan kebaikan. Namun begitu, setiap amalan mestilah
bersandarkan kebenaran dan tidak terkeluar dari batas yang dibenarkan termasuk
mengelakkan diri daripada melakukan perkara-perkara bid’ah.
Wallah hu’alam
bissawab